Lång uppdatering!

Hej ni trogna läsare som fortfarande hänger kvar!

Det råkade bli ett oplanerat blogguppehåll i nästan en vecka. Det hela började med att jag inte var hemma på ungefär ett dygn, sedan har det fortsatt med blandade anledningar som stress, behov av att ta en paus från vissa måsten, omotivation, glömska, jobb och en känsla av att jag inte hade så mycket att ge just dessa dagarna.

När jag började komma igång med LCHF och träning så tänkte jag att jag någon enstaka gång skulle få ha en "ätardag" då jag fick äta precis vad jag ville. Med någon enstaka gång, så menar jag inte en gång i veckan eller en gång i månaden, utan snarare någon gång om året bara (så länge jag fortfarande önskar gå ner i vikt). I lördes bestämde jag att jag skulle ha min första "ätardag" och det kändes hur bra som helst. Det var inte något impulsbeslut som togs vid chipshyllan i affären, utan jag planerade det i förväg. När jag gick och la mig på kvällen hade jag förvisso magknip, men rent psykiskt kändes det bra. Jag hade tagit ett beslut och det kändes okej att göra ett avsteg. Efter både pizza, läsk, godis, chips & dippa, så kände jag att visst hade jag ätit jätte mycket, men jag hade inte dåligt samvete för det var ett aktivt val. Dagen efter inleddes som vanligt med äggmjölk och några timmar senare fick jag mer eller mindre bråka med ett otrevligt restaurangbiträde för att få till en lchf-anpassad lunch. Halva dagen gången och allt var som vanligt igen, jag kunde titta tillbaka på gårdagens ätardag och känna mig nöjd på alla sätt och vis. Sedan vet jag inte vad som hände, men en motgång senare så tyckte jag synd om mig själv och satt plötsligt och tröståt resterna från både pizza, godis, chips, läsk och glass på det. Plötsligt kände jag mig inte alls lika nöjd längre. Det var okej att jag åt precis vad jag ville och hur mycket jag ville på min "ätardag", men inte dagen efter. Absolut inte. Plötsligt kändes det som ett stort misslyckande och jag känner fortfarande visst agg mot mig själv. Jag trodde inte att det skulle vara något problem att motså resterna dagen efter, då jag ständigt har frestelser (tillhörande min sambo) hemma och jag rör dem aldrig. Tydligen var det svårare när frestelserna var köpta till en själv. En annan bidragen faktor kan väll vara att jag plötsligt hade satt igång söt/salt-sug-monstret. Samt det monster som nästan är ännu värre för mig tugga-på-något-hela-tiden-monstret, ett monster som inte bara struntar i hungerskänslan, utan även sugkänslan - oavsett om hunger eller sug existerar, så skall det bara tuggas och ätas ändå.

Inte nog med att jag gjorde söndagen till en extra ätardag, dessutom hoppade jag även över träningen den dagen. Vilket innebär att jag bröt den sista veckan med inplanerat träningsschema. Jag förstår inte hur jag kunde göra något så onödigt och störigt.

Men men, vilket som så har jag nu försökt lägga de små misstagen bakom mig och det jag vill säga nu är följande:
Jag har inte låtit bli att blogga på grund av att jag ätit onyttigt, jag tycker att det är minst lika vitkigt att dokumentera framgångar som motgångar. Det råkade bara bli så olägligt att andra faktorer spelade in i samma veva. Däremot har det kanske i efterhand spätt på min omotivation och gjort blogguppehållet längre. Jag återgick dock till min lchfkost direkt igen på måndagen och är nu inne i de vanorna igen! Däremot har jag märkt av ett större behov av att småäta de senaste dagarna. Så jag jobbar just nu med att få bort det där lilla extra suget igen.

En annan sak jag har blivit varse om är att bloggen och dokumentation av allt jag äter hjälper mig mycket när det gäller att faktiskt tänka efter innan jag äter. Jag har märkt hur mycket enklare det har varit att bara stoppa in små mellanmål och småsaker i munnen nu dessa dagarna när jag inte har skrivit ner vad jag har ätit. När man dokumenterar allt man äter, så tänker man efter en gång extra och dessutom kan man även enkelt i efterhand se tydliga mönster i sina matvanor.

Nåja, efter ett långt och smått rörigt inlägg så vill jag nu bara säga att jag nu är back on track.
Jag har försökt motivationsladda lite med att söka runder på internet efter nya lchfrecept och inspirationskällor (har du några tips?) och nu skall jag pumpa mig själv med positiva tankar. Sen kör vi vanliga uppdatering från och med imorgon! Jag kommer dock inte uppdatera allt missat i efterhand, för jag minns helt enkelt inte vad jag ätit alla dagar och så vidare. Det räcker med det som jag har konstaterat i detta inlägget!
Så ni blir helt enkelt utan en eller två veckomenyer (får se om jag lägger upp någon för denna veckan eller väntar till nästa) samt några "Dagens Meny".

Hoppas att du har orkat läsa ända hit och att du är peppad för att fortsätta följa med mig på denna väg, för nu kör vi!



Kommentarer
Postat av: Studentskan

Jag orkade läsa, och jag är peppad på att göra det även i fortsättningen :) Har saknat dig lite här i bloggvärlden :)

Själv firar jag för tillfället en avklarad månad utan chips och cola (en klar bedrift för mig), har påsklov på alla sätt och vis i några dagar, men kör igång stenhårt efter påsk!!

Välkommen tillbaka :)

2010-04-02 @ 10:46:03
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com
Postat av: Jenny

Du har helt rätt - nu kör vi! :D Det som har varit har varit, bara att ta nya tag! :)

2010-04-02 @ 13:22:45
URL: http://kalorigris.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback