Tankeställare...

Tiden före påskmiddagen idag bara for förbi, så det blev inte någon träning innan middagen. Jag tänkte ju dock redan från början att jag eventuellt fick ta träningen när jag kom hem från middagen, dock räknade jag inte med att vi skulle vara hemma först strax efter klockan 22. Men har man antagit en utmaning så har man! Innebär utmaningen bland annat att man oavsett vad skall promenera/jogga minst en kilometer om dagen, så får man bannemig göra det också. Just den punkten känns dessutom som en av de lättare delarna av utmaningen, så då vore det ju helt onödigt att fela på den punkten - speciellt första dagen! Så där var inte så mycket att be för, det var bara att snöra på sig löparskorna 22.20 och bege sig ut på en joggingtur som uppskattningsvis var ungefär två kilometer. Efter det passade jag även på att avverka en del av armhävningarna, hoppen & några minuter på ett ben.

Tänk vad mycket en utmaning och ett löfte till sig själv kan göra. Utan utmaningen hade jag med all säkerhet blivit utan träning idag. Utan utmaningen hade klockslaget 22.20 med säkerligen känts som en fullt giltlig anledning till att hoppa över träningen idag. Vad finns det egentligen för "giltliga anledningar" att låta bli att träna? Finns det verkligen någon anledning till att göra sin egen kropp och hälsa en björntjänst? Det är klart det finns tillfällen då man skall hoppa över träningen, men det är när träningen kan skada ens kropp istället för att göra nytta, t.ex. då man är sjuk. Ingen regel utan undantag skall väll tilläggas, det kan hända oförutsägbara händelser i livet som gör att man i enstaka fall måste prioritera bort sin träning, kanske t.ex. för att akut ställa upp för någon annan och den personens välmående. Min poäng i det hela är bara att när slöheten eller omotivationen faller på så är det så enkelt att hitta ursäkter och anledningar för att inte träna, anledningar och ursäkter som i stunden verkligen känns legitima, men i verkligheten är det gånger då det faktiskt inte går att få in träningen över huvudtaget.
Det var lite av en tankeställare som jag fick idag helt enkelt. Det är en sådan insikt som jag skall bära med mig och tänka tillbaka på när det känns motigt. Det är ett bra argument för träning, när man förhandlar med sig själv helt enkelt!

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback