Ytterfläskfilé i smakrik sås

Detta recept lagade en nära vän till mig en gång, för ganska så längesedan nu. Jag vill minnas att hon sa att det ursprungligen är en viktväktarrätt, men receptet florerar på många ställe på internet så jag är osäker på dess ursprung. Men en sak vet jag, och det är att det är ett himla gott recept!

YTTERFLÄSKFILÉ I SMAKRIK SÅS
(Ca. 6 portioner)

600-900 gram Ytterfläskfilé (Eller fläskfilé, kotletter, kycklingfilé eller annat kött, det mesta går nog bra!)
3 dl Grädde
2-3 dl Creme fraiche
Ca. ½ dl Soja
1-4 tsk Sambal Oelek (Beroende på hur stark smak man vill ha, själv tog jag nog minst 4!)
Salt
Peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop grädden, fraichen, sojan och sambal oelek, smaka av med salt och peppar.
Skär ytterfläskfilén (alt. annat kött) i skivor och placera i en ungsfastform. Ta lite salt och peppar över om så önskas. Häll sedan såsen över köttet, sätt in i ugnen i cirka 70-90 minuter.

Servera gärna med blomkålsris. Det passade alldeles förträffligt ihop!

BETYG: 6/7
Denna rätt tar förvisso sin lilla tid i ugnen, men det krävs minimalt med ansträngning då förberedelserna bara tar några minuter. Med få ingredienser och med en ytterst liten insats så får du en enormt god och festlig måltid.


Kommentarer
Postat av: Sara

Har testat något liknande tidigare, men det här verkar godare. Bara att skriva ner :)

2010-04-21 @ 20:27:58
URL: http://lchfmedmera.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback