Årets första jogging utomhus

Ser ni vad jag ser på bilden ovan?

Ett par smutsiga, och där med invigda, löparskor!


Igår tog jag alltså årets första joggingtur utomhus. Dock var min sambo trött när han kom hem från jobb så han lämnade mig i sticket och lät mig jogga ensam. Jag tycker det är så svårt att hålla ett jämt och lagom tempo när jag inte har någon annan person eller löpbandet till hjälp. Så när min sambo inte längre skulle följa med ut och jogga så funderade jag först på om jag skulle ta mig ner till gymmet istället och jogga på löpbandet. Efter lite övervägning gav jag mig dock sjutton på att jag skulle komma ut i det fria och jogga och att jag skulle klara av det själv.

 

Jag kände att det var lagom att springa ungefär 3 kilometer nu första gången utomhus, då det är det jag är van vid från löpbandet. I och med att jag ville ha koll på detta så mätte jag upp en runda, med hjälpa av DENNA sida, redan innan jag begav mig ut. Det är alltså en sida där man på en karta/satellitbild/hybridbild kan mäta avstånd. Helt perfekt när man vill mäta upp en lagom joggingrunda till exempel. Jag vet att det säkert finns fler liknande sidor, som kanske är bättre och på svenska, men detta var dock den första bästa jag hittade. Tänk på att avståndet mäts i miles, det går dock enkelt att konventera till kilometer med hjälp av verktyg/formel som finns att hitta på internet, t.ex. HÄR.

 

Eftersom att jag som sagt även tycker att det är svårt att hålla ett jämt och lagom tempo, så tog jag även hjälp av tidtagaruret på min pulsklocka. När jag ritade upp min runda på kartan så memorerade jag vart en kilometerspunkten var och vart 2 kilometerspunkten var. Innan jag gick ut så räknade jag även ut ungefär hur lång tid det brukar ta att springa en kilometer på löpbandet. Sedan kollade jag av på tidtagaruret när jag kom till mina memorerade punkter och såg om jag hade hållt ungefär samma tid och tempo som jag brukar. Det funkade faktiskt utmärkt!


Min runda var närmare bestämt 3,3 kilometer och mitt mål var att klara det på 20 minuter och 50 sekunder (motsvarar ungefär så snabbt som jag har sprungit på löpbandet). När jag kom till slutet av rundan så stod tidtagaruret på 20 minuter och 36 sekunder, alltså bättre än förväntat.

 

I helhet så tycker jag att det var härligare att springa ute än inomhus. Tiden gick snabbare då jag inte hade exakt tid och avstånd mitt framför ögonen hela tiden, det fanns så mycket mer att titta på runt omkring och luften är ju betydligt friskare än nere på gymmet. Så i fortsättningen kommer joggingrunderna nog bli övervägande utomhus!


Kommentarer
Postat av: Ellen ♥ | hejjellen.blogg.se

sv; yes.. jo allt är bra, tack :)

2010-02-28 @ 14:08:52
URL: http://hejjellen.blogg.se/
Postat av: Nelin

Grattis till en bra jogg! och Tack för sidtipsen samt snälla ord om min design (det är dock inte jag som gjort den).

2010-02-28 @ 15:05:39
URL: http://nelinslchf.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback