Dagens tips: Spänn magmusklerna!

Någon gång, någonstans så hörde jag en sak som har satt i huvudet på mig.
Jag minns tyvärr inte vem som sa det, men det var i ett sammanhang med en människa och personens personliga tränare eller liknande.

Personliga tränaren: Vet du när man skall spänna magen?
Den andra: Nej, när?
Personliga tränaren: Alltid!

Det brukar jag försöka tänka på så ofta som möjligt.
Framför allt när jag tränar, promenerar eller t.ex. bär en tung väska.
Det är ju nämligen så att magmuskulaturen avlastar ryggen och spända magmuskler ger en ökad stabilitet för ryggen. Dessutom får ju magmusklerna extra träning om man spänner dem regelbundet. Jag tycker dessutom att det är mycket enklare att kontrollera sin hållning om man spänner magmusklerna. Jag personlingen, har alltid haft svårt för att känna om jag t.ex. sitter rätt, om jag har rak rygg när jag gör vissa övningar och liknande. Varför vet jag inte, men jag tror att det har och göra med att jag har en svag skolios. Vilket som så tycker jag det är mycket lättare att kontrollera och upprätthålla en bra hållning när jag spänner magmusklerna. Det gäller framför allt när jag bär tungt.

Så dagens tips är:
Testa att medvetet spänna magmusklerna när du går, står, springer, tränar, sitter, bär tungt..ja för det mesta helt enkelt! Tro mig, du kommer att känna skillnad på ett eller annat sätt.

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback