Flygande (alt. flytande) Kalle

Jag antar att detta inte är första gången denna typen av recept görs, men jag slängde i alla fall ihop det på fri hand. Man kan säga att det är Flygande Jacob fast med kassler istället för kyckling, och jag tyckte att jag var så himla rolig när jag valde att döpa rätten till Flygande Kalle när jag stod och laga den. När den sedan kom ut ur ugnen skrattade jag dock inte lika mycket längre, då Flygande Kalle plötsligt hade förvandlats till Flytande Kalle. Vad som hände vet jag inte! Jag antar att det har och göra med att kasslern ger ifrån sig en hel del vätska när den tillagas i ugnen? Hur man kan lösa detta problem vet jag inte, kanske att det hjälper att försteka kasslern längre? Om ni vet hur man kan lösa problemet så säg gärna till.

Jag lägger dock upp receptet trots den vattniga konsistensen då jag tror att det går att åtgärda, och dessutom var det faktiskt gott trots att man fick slita som ett djur för att få i sig något av såsen.

Så efter ett långt utlägg så presenterar jag här...

FLYGANDE (alternativt flytande) KALLE
(4 portioner)

600 gram Kassler
1 paket Bacon
3 dl Grädde
1 dl Chilisås (Innehåller en del kollisar, men mängden per portion blir inte så stor! Tips: Ica's gott liv - chilisås har lite lägre kolhydratinnehåll än t.ex. heinz)
Jordnötter
Chilipulver

Sätt ugnen på cirka 200 grader.
Tärna/strimla baconet samt skiva kasslern i små stavar. Stek kasslern och baconet tillsammans i en stekpanna.
Vispa grädden tills den är lagom fluffig. Rör försiktigt ner chilisåsen samt lite extra chilipulver om det önskas (rekommenderas).

Lägg ner baconet och kasslern i en ungsfast form, bre chiligrädden över. Dekorera med lite jordnötter och strö på lite mer chilipulver på toppen (Jag tycker det gör ganska mycket för smaken!).


Sätt sedan in i ugnen och låt stå cirka 30-45 minuter, håll koll på färgen så att den inte bränns!

Servera med favorit tillbehör!



BETYG: 5/7
Rätten hade förmodligen fått ytterligare en poäng om såsen hade varit krämig och härlig istället för vattnig och genomskinlig!

Kommentarer
Postat av: Erika B

I min flygande jacob så blandar jag uppvispad grädde, creme fraiche och chilisås. Kanske kan det vara så att creme fraichen gör såsen lite bättre? Låter gott med kassler också!

2010-02-23 @ 12:14:21

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback