Taco á la LCHF

Den numera klassiska fredagsmysrätten i Sverige, Taco, går alldeles utmärkt att äta även om man äter lågkolhydratkost. Det är bara att utesluta brödet och äta det andra! Man kan även ha olika substitut för bröd, ett exempel finns nedan - dock lyckades jag inte helt med det.

TACO

Färsen:
Köttfärs
Tacokrydda (Bäst med egenkomponerad, men jag kör på färdig i påse, det innehåller dock en del kolisar)

Stek köttfärsen tills den är genomstekt, tillsätt kryddan och ev. lite vatten och låt steka ihop.

Taco"skal":
Ost

Jag läste någonstans (minns tyvärr inte var) ett tips på att man kunde göra ett "ost-tacoskal". Jag mindes inte riktigt hur man skulle göra heller, men jag gjorde ett försök när jag åt taco här om dagen. Jag misslyckades ganska rejält men det blev gott ändå. Jag tror tanken var att man skulle steka ost och sedan lägga den på ngt runt, t.ex. en burk och låta den stelna. För min del så visste jag inte hur mycket den skulle stekas och tappade hoppet om att den någonsin skulle kunna stelna och bli något bra, så jag bara slängde upp osten på tallriken och lät den ligga som en botten för resten av tillbehören - det funkade bra. Men får nog ge det ett nytt försök att få det till ett hårt skal en annan dag.

Exempel på tillbehör:
Sallad
Gurka
Tomat
Rödlök
Oliver
Creme fraiche
Riven ost
Tacosås (kan variera i kolhydratinnehåll, vi har Santa Marias som innehåller 5,5 gr/100 gr så jag tar bara en liten klick)


Det "misslyckade" ostskalet i botten


Andra portionen - utan ostskal!

BETYG: 6/7 Me like Taco!

Kommentarer
Postat av: Studentskan

Härligt med en period av bra sovvanor, hoppas den håller i sig, och hoppas jag också kommer in i en sån! ;D

Intressant det där med ostskalet... undrar om någon särskild sorts ost är bättre för ändamålet? Kom att tänka på "ostflarn" som man gör i ugn, till det kan man väl använda tex västerbottenost eller något liknande... svårt att forma sådana till en bra skalform dock :/ Hm, tål att tänkas på! Tacos är ju underbart :D

2010-02-11 @ 16:10:52
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback