Små förändringar - stort välbefinnande!

Som ni har förstått så har jag ju gjort en del förändringar vad gäller kost och motion den senaste månaden. Jag har valt att dra ner på kolhydraterna och äter numera mer eller mindre LCHF-kost. Jag har återupptatt träningen och har en plan på att göra det till en naturlig del av mitt liv, istället för ett sporadiskt inslag som kommer och går.

Jag har även nämnt att jag bestämt att jag alltid skall gå till skolan istället för att ta bussen. Jag kan även informera om att detta faktiskt har utvecklats till att inte heller ta bussen ner i stan eller till träningen, utan att alltid gå så länge det är inom stan (inom rimliga gränser). Dessa förändringar är lite mer omfattande, men jag har även gjort förändringar av mindre karaktär.

De mindre förändringarna är sådana förändringar som jag inte vet hur stor nytta de egentligen gör, men det känns bra att göra det ändå. Förstår ni vad jag menar? Oavsett om de ger resultat eller ej, så ger det mig en bra känsla. Så resultat för mitt välmående ger det ju faktiskt!

Så här kommer några av dessa små sakerna

  • Dricker alltid ett stort glas vatten innan måltiden. Det gör att jag får i mig lite extra vatten och jag blir lite nerlugnad och inleder inte måltiden med att stressa i mig maten. Känslan säger mig också att det lindrar mot extrem-jätte-hunger, ni vet sån hunger då det känns som att man skulle kunna äta hur mycket som helst. Om det egentligen gör någon nytta? Ingen aning, men det känns bra att alltid ta ett stort glas vatten i lugn och ro före måltiden.
  • Jag tar trappan istället för rulltrappan eller hissen, vart jag än är. För det mesta ser jag även till att öka farten lite när jag far upp i trappan, helst halvspringer jag upp. Hur mycket motion det egentligen ger? Ingen aning, men det känns så bra efter varje gång jag har gjort det, så varför sluta?
  • När jag känner mig rastlös, så testar jag att röra på mig lite. Det behöver inte innebära ett hårt träningspass, utan det kan vara en liten promenad eller någon rolig aktivitet på "Wii sport".
  • Jag försöker förlägga inplanerade promenader före frukost istället för efter. Det sägs ju att det är bra för förbränningen, skillnaden är nog inte enorm, men många bäckar små...
  • Jag följer alltid med ut på långpromenaden med hunden om jag inte har verkliga förhinder. Förut turades jag och sambon ibland om att ta långpromenaden.

Har du några liknande små vanor?

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback