Träning - så mycket mer än förbränning & muskelbyggande!

I sammanhang då viktminskning och människor som har gått ner i vikt är på agendan, så hör man ofta människor som frågar "Behövde du inte träna något alls för att gå ner i vikt?" "Ändrade du bara kosten?". Eller att de som gått ner i vikt själv säger "Jag behövde inte träna något alls för att gå ner i vikt!". Även i reklamer för en del dieter och bantningsprodukter framhävs det att det är deras produkt som gör underverken och att man i princip inte behöver anstränga sig över huvudtaget.

När människan som gått ner i vikt svarar att den inte har behövt träna för att gå ner i vikt, så är det inte ovanligt att man hör en lättnadens suck från åhörarna och svaret ses som mycket positivt.

För mig är det precis tvärtom! Jag skulle aldrig klara av det här utan träningen. Med det menar jag inte att det vore fysiskt omöjligt för mig att gå ner i vikt om jag inte tränade och enbart lade om kosten. Jag är helt övertygad om att man kan gå ner i vikt genom att lägga om sin kost, det finns ju som sagt många levande bevis på det. Men, jag personligen, skulle förmodligen inte genomföra några långsiktiga förändringar eller uppnå några hållbara mål om jag inte hade träningen. Träningen håller min rastlöshet borta. Jag är sällan söt-/saltsugen timmarna efter att jag har tränat. Träningen gör att jag känner mig (ursäkta språket) för jävla duktig, vilket gör mig glad och motiverar mig att fortsätta vara duktig. Träningen ger mig mycket nöje och glädje.

Så vad tror ni jag hade gjort om jag inte hade tränat?
Jo, jag hade förmodligen blivit rastlös och vankat av och an i lägenheten och vad händer lätt då?
Jo, i brist på annat att göra så vill jag gärna tugga på något. Om jag dessutom redan har ett sötsug som ligger och lurar så är olyckan lätt framme. Rastlösheten och sötsuget triggar igång impulsivitet och innan jag vet ordet av så skulle jag sitta och äta onyttigheter, helt i onödan. Förmodligen skulle jag då knappast känna mig särskilt duktig längre, nej snarare tvärtom. Istället hade jag så småningom fått ont i magen och känt mig uppblåst och obekväm. Med den känslan i kroppen hade förmodligen även mitt allt-eller-inget-tänk snabbt kommit in i bilden och vips så har den onda cirkeln tagit full fart.

Förstår ni nu på vilket sätt träningen verkligen hjälper mig på andra sätt än att bara öka min förbränning och muskelmassa?

Icke att förglömma är att utan träningen så hade jag inte heller kunnat uppnål alla mina mål. För viktminskning är ju långt ifrån mitt enda mål!

Kommentarer
Postat av: Josephine

allt bra idag ? :)

2010-02-23 @ 21:19:06
URL: http://stjupid.blogg.se/
Postat av: fizzeeh / en blogg om allt =)

SV : okej jag har oxå insett att jag aldrig har smakat en cupcake men dom ser ju väldigt goa ut så jag ska göra det ngn dag i veckan tror jag

Postat av: lovisa

Bra skrivet!:) jag förstår helelr inte hur man själv kan känna sig nöjd och man gjort något bra om man i princip lever på bantninspiller osv! vad rtänar du för något?:)

2010-02-24 @ 07:38:58
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback