Alkohol

Ikväll skall jag på fest, för min del blir det dock ingen utgång och ingen dricka. Skall dit några timmar och umgås och melodifestival har utlovats. Detta med fest påminde mig dock om att jag skulle ta upp ämnet alkohol.

Jag tror att de flesta kan instämma i att alkohol rimmar dåligt med hälsa och viktnedgång. Vad gäller alkoholhaltiga dryker och lowcarb så finns det så klart olika drycker som är olika bra, beroende på socker/kolhydrat innehållet. Vilket jag återkommer till strax.

Jag personligen avstår inte helt från alkohol nu för att jag vill leva ett hälsosammare liv. Däremot undviker jag att dricka för ofta, för mycket och för söta drycker. De gånger jag dricker kommer jag förmodligen framför allt dricka något glas torrt vitt vin, då det innehåller relativt lite kolhydrater om man jämför med t.ex. öl och cider.

HÄR hittar ni mer information om alkohol och low carb. Där finns bland annat bra diagram där man kan se vad olika drycker har för sockermängd per deciliter, samt gram socker per alkoholmängd.

För mig är det viktigt att viktnedgång och en hälsosammare livsstil inte reducerar för mycket av det man tycker om. Om jag skulle ta bort allt onyttigt helt och hållet och bli allt för kolhydratskrämd och extrem, då tror jag att jag skulle tappa motivationen och i slutändan vilket skulle få motsatt effekt. För mig handlar det inte om någon tillfällig diet för att gå ner i vikt, det handlar om att förbättra mina vanor och skapa en livsstil som är hälsosam och realistisk på samma gång.

Att ta ett glas vin med några vänner eller gå ut och dansa är en av de saker som jag vill ha kvar i mitt liv, därför väljer jag att behålla det, men väljer istället bort annat som inte är lika viktigt för mig.

Hur gör du med alkohol vid viktminskning?





Kommentarer
Postat av: Studentskan

Tack för uppmuntringen :) Ska verkligen satsa på träningen nu. Och jag tror jag behöver den där fuskdagen, gäller bara att låta det vara just EN dag också. Men det ska jag också klara!

2010-02-06 @ 18:52:13
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback