Äter jag enligt någon speciell diet?

God förmiddag kära läsare!

Jag har fått in lite kommentarer från personer som inte själv har bloggar, och då är det ju lite svårt att skriva något tillbaka. Jag vet att man kan skriva svar i kommentarsfältet och det kommer jag att göra ibland, men ibland kommer jag även att publicera svar i inlägg när det är saker jag känner att jag vill ta upp. Med start i detta inlägget!

"Postat av: Erika B
Ville bara säga hej efter att jag har varit inne och kikat! Är i samma läge som dig, dvs väger c:a 70 och vill ner till 60... Vill helst av allt bli av med min degmage efter 2 barn! Har inte någon egen blogg, men läser många för att få inspiration. Det skall bli kul att följa dig nu när vi startar samtidigt, skall försöka fortsätta lämna avtryck i dina kommentarsfält. Nu undrar jag bara om du kommer att gå efter någon speciell "diet" typ GI eller LCHF? Eller kommer du fortsätta äta kolhydrater? Vi hörs!"

Kul att du har hittat hit Erika, och det uppskattas mycket att du lämnar ett litet avtryck, det är alltid roligt! Om du fortsätter med det så har jag möjlighet att följa din resa också, vilket jag ser framemot! Jag skickar iväg lite peppning till dig, vi kommer klara detta galant!

Det är en bra fråga du ställer till mig Erika, angående om jag kommer äta någon speciellt diet. Jag har lite svårt för att säga att jag äter LCHF, fullt ut till punkt och pricka, då jag t.ex. ännu inte har full pejl på vad en "LCHF:are" kan äta och inte i detalj. Vad gäller GI så skulle jag i så fall få säga att jag äter GI Fas 1, vilket liknar LCHF väldigt mycket. Jag antar att man kan säga att jag äter enligt LCHF, men kanske inte exakt som den typiska LCHF:aren. T.ex. vet jag att man från LCHF's sida ofta rekommenderar mycket smör, t.ex. ta smör i kaffet, hälla smällt smör över äggen, tillsätta extra smör i grytan osv. Det kan jag inte påstå att jag brukar göra. Jag väljer absolut smör istället för margarin, men jag använder oftast inte extra mycket så att säga. Jag är fullt medveten om att man skall lägga till fett när man tar bort kolhydrater, och det gör jag också. Jag är inte ett dugg "rädd" för fettet, utan det handlar mer om min personliga smak och stil - det faller sig inte naturligt för mig att höja fettmängden genom att lägga ner en klick smör i vissa saker. Men vem vet, det kanske kommer?

Jag brukar själv säga lågkolhydratkost, att det är det jag äter. Just på grund av det jag beskrivet ovan och att jag t.ex. ibland hämtar inspiration från både GI-sidor och LCHF-sidor. Men även om jag förvisso får i mig lite kolhydrater genom produkter som t.ex. mejeriprodukter och annat, så kan jag förstå att uttrycket lågkolhydratkost kan bli förvirrande och ge en bild av att jag äter mer kolhydrater än jag gör. För att sluta problematisera och göra det enklare för er att förstå hur jag kommer att äta, så kan vi säga att jag äter enligt LCHF, ibland lite på mitt vis. Om ni läsare är experter på LCHF så lär mig gärna små trick och knep och allt vad där är att dela med sig av!

För er som inte har någon större koll på vad LCHF är över huvudtaget så finns HÄR en bra sida där man kan läsa grunderna.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Haha.. Jo, jag är hyggligt trött på kål nu. Ska bli gott med kött ikväll =D Vad ska du göra med kålet?



Ha en bra helg!

Kramar

2010-01-15 @ 12:58:36
URL: http://www.giblogg.seiblogg.se

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback