Förändringar och förhållningssätt

"Gud, giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Texten ovan är en såkallad AA - bön. Det vill säga en sorts bön som har sitt ursprung från rörelsen Anonyma Alkoholisterna. Om man bortser från att meningen inleds med "Gud" och att det kallas för en "bön" (jag är inte särskilt religiös av mig, inte alls!) så gillar jag denna lilla text. Mycket tänkvärd enligt min mening.

För visst är det så att det finns en del saker som jag som person faktiskt inte kan förändra. Däremot kan man alltid finna olika sätt att förhålla sig till saker och ting, även till det som man inte kan förändra. För att spara sig själv energi skall man inte gå och oroa sig för saker som är utom ens makt, det är bättre att lägga energin på att hitta ett sätt att förhålla sig till det.

Sedan finns det ju alla de saker vi kan förändra själv! Många av dessa saker är sådana vi sällan tänker på, för det är saker vi är nöjda med och därför inte vill ändra på. Men sedan finns det de sakerna som tar desto mer energi från en - det är de sakerna som man är missnöjd med eller av någon annan anledning vill ändra på. Dessa saker kan ibland kännas som ett orosmoln som ständigt cirkulerar runt en, ibland på nära håll och ibland på längre avstånd, men de finns för de mesta närvarande och kan på så sätt lägga en negativ skugga över andra saker i ens liv. För att ha en chans att bli av med dessa ting som ligger som en börda på ens axlar, så måste man våga testa vägar för att uppnå en förändring. Kanske kommer man gå fel väg några gånger, och kanske kommer man inte lyckas på första försöket. Men som man brukar säga så är det faktiskt så att man missar hundra procent av alla skott man inte skjuter.

Det är inte alltid lätt att veta vilka saker man kan påverka eller inte.
Men för att spara sig själv så mycket energi som möjligt och för att få möjligheten att må så bra som möjligt, så tror jag att man skall lägga energi på att fundera på vad kan jag påverka och vad kan jag inte påverka. Sedan får man jobba utifrån det genom att lära sig att förhålla sig till det som är utom ens makt och att finna vägar för att uppnå den förändring man kan och vill uppnå. Detta är givetvis ingen lätt uppgift, och det som det bes om i AA-bönen är såklart det optimala, men kanske inte det mest realistiska. Men om man vågar ta sig an uppgiften, så kommer man garanterat lyckas bättre med den än om man låter bli...

Kommentarer
Postat av: Helena

sv: jag använder en vanlig grönsaksbuljong, men risotto utan ris blir nog svårt, men om du lyckas får du gärna säga till hur det blev! Fin liten "bön" du har hittat förresten =)

2010-01-17 @ 05:02:31
URL: http://questforbeauty.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback