Hemmastuvad spenat med lax & tillbehör

HEMMASTUVAD SPENAT
500 gr Bladspenat
1-2 dl grädde
Smör
Salt
Vitpeppar
Ev. muskot

Om du använder färsk bladspenat så börjar du med att förvälla denna i kokande vatten i cirka 2 minuter. Häll sedan upp den i ett durkslag/sil och skölj och låt rinna av (om du köper frusen spenat så kan du hoppa över det som sagts hittills, låt istället tina & krama ur vätskan). Smält smör i en kastrull, tillsätt den avrunna spenaten, låt fräsa i cirka 2 minuter. Tillsätt sedan grädden och låt koka ihop under omrörning 3-5 minuter. Salta & peppra efter smak, tillsätt muskot om så önskas. (Jag hoppade över muskoten och det blev jätte gott ändå!)
Jag slängde i bladspenat i hela blad, vill man ha en jämnare spenat kan man finhacka eller mixa spenaten efter att man har förvällt den.


Stuvad spenat är gott till mycket, t.ex. ägg, fläsk/bacon, korv m.m.
Jag åt det dock med något helt annat, nämligen:

Rökt Lax
Räkor
Cocktailtomater
Hemmagjord romsås


Romsåsen
Hälften creme fraiche, hälften majonäs
Finhackad rödlök
Stenbitsrom
Pressa i lite citron
Lite svartpeppar


Betyg: 5/7



Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback