Kryddig fiskgryta

Idag hade jag tänkt laga den här fisksoppan (Emmas fisksoppa från http://www.lchfrecept.com) till lunch.
Men eftersom att Netto inte hade någon saffran och jag redan hade lagt upp fisken på tining, så fick jag improvisera lite. Dessutom hade jag nog lite för stora paprikor, så vätskan blev typ obefintlig trots att jag tillsatte vatten, så det blev lite mer som en gryta.

Så med stor inspiration av Emmas fisksoppa så presenterar jag här...

Min kryddiga fiskgryta
Ca. 500 gram fiskfilé, jag tog hälften lax & hälften hälleflundra då det var det jag hade hemma
Ca. 200 gram räkor (man kan ju välja hur mycket räkor man vill ha, jag hade tyckt det var gott med mer!)
Ca. 400 gram krossade tomater
1 röd paprika
1 gul paprika
1 gul lök
Ca. 3 dl Creme fraiche
½ dl chilisås
Sambal olek
Cayenne peppar
Chilipulver
Santa marias krydda Chili & Lime (Man får krydda lite försiktigt, för den sätter ganska mycket smak)
Salt
Peppar
Smör att steka i

Hacka lök & paprika, färs de sedan i smör i en kastrull. Häll på krossade tomater och koka upp. Tillsätt creme fraiche. Låt puttra några minuter, tillsätt vatten om det behövs för koncistensen. Lägg i fisken och tillsätt kryddorna. Låt puttra tills fisken är klar. Tillsätt räkorna och låt dem bli varma, men ej koka.
Kan serveras med en klick creme fraiche, men jag tyckte inte att det behövdes några tillbehör.

Jag tinade fisken helt innan, det var nog inte så bra för det blev till en smulig sörja. Så mitt tips är att lägga ner fisken halvfrusen i tärningar.

Först var jag väldigt skeptisk och maten kändes som ett misslyckande, men sen var det gott ändå! Min sambo var dock inte så imponerad. Men jag vill nog ge den 4,5/7.



(Först när jag redan hade ätit en del så kom jag på att jag skulle fotografera, så det blev kanske inte världens fräschaste bild!)


Kommentarer
Postat av: Sanna

Haha! Sådär blir det för mig med.. =)

2010-01-15 @ 12:57:00
URL: http://www.giblogg.se

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback