Snabb laxgourmé

Middagen igår var än en gång ett recept från Åse. Hon har väldigt många smakexplosioner i sin receptlista!

ÅSE'S SNABBA LAXGOURMÉ
(4 Portioner)

4 Laxfiléer
2 dl Creme fraiche "Senap, scalottenlök och vitt vin"
½ dl Vitt vin
½ tärning Grönsaksbuljong
1 dl Vispgrädde
2 Schalottenlökar, finhackade
Citronpeppar
2 dl skalade räkor
2 dl kräftstjärtar

Sätt på ugnen på 250 grader.
Koka upp såsen: fraiche, grädde, buljong, lök, vitt vin.
Lägg laxfiléerna i form, krydda med citronpeppar, häll såsen över.
In i ugn i ca 15-20 min. I slutet strö över skaldjuren, rör ner dem lite i såsen.


Servera med önskat tillbehör!
Jag hade ungsgrönskar och lite färsk bladspenat till.

(I orginal receptet stod det bara ½ grönsaksbuljong, jag chansade på att det betydde en halv tärning och det funkade bra!) (Jag hade inget vitt vin hemma, så jag ersatte det med lite vitvinsvinäger utspett med vatten. Några räkor tog jag mig inte heller för att köpa, men det smakade utmärkt med bara kräftorstjärtar.)


När denna bild togs hade min kamera precis dött, så jag fick låta den ladda några sekunder (ja, maten stod och svalnade) och sedan snabbt som bara den starta den och trycka av en bild. Jag hade shot, and one shot only!
Betyg: Absolut 6/7 , gudomlig sås!

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback