Vikt och Målvikt

Såå, nu är torsdagar min officiella vägdag. Jag kommer alltså att väga mig en gång i veckan och det kommer att ske varje torsdags morgon.

Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska skriva ut min startvikt, målvikt och viktnedgång där i mellan. Eller om jag bara skall berätta hur mycket jag går ner, t.ex. skriva -0,6 kg o.s.v.

Anledningen till att jag har funderat på att låta bli att skriva ut min vikt är just att för mig känns det inte som att det är sjävla siffrorna som är det viktigaste. Jag har även funderat på hur de påverkar andra i sin uppfattning om sig själv, när de hör hur mycket en person väger som vill gå ner i vikt, och de kanske t.ex. väger mer och så vidare och så vidare.

Dock har jag kommit fram till att jag vill att denna bloggen skall vara en öppen och ärlig blogg, det är lite av grundidén. Jag har även kommit på att jag inte kan ta ansvar för alla andra, men jag kan ta ansvar för mig själv och vad jag skriver. Därför kommer jag än en gång påpeka att jag inte upplever mig själv som tjock och att jag inte är överviktig. Med det kan jag avslöja att jag har kommit fram till att jag kommer att skriva ut min vikt, min målvikt samt hur mycket jag går upp/ner varje vecka. Alla inlägg med viktnedgång/uppgång kommer att läggas i kategorin "Viktlogg" så att det blir enkelt att följa.

Sååå...
Nuvarande vikt: 69,3 kg (BMI = 24,55)
Målvikt: 59 kg (BMI = 20,9)


Min målvikt är inget som är ristat i sten, utan jag kommer att känna efter när jag känner mig nöjd.
Jag har nämligen svårt att veta hur min kropp kommer se ut när jag gått ner t.ex. 5 kilo, 7 kilo eller 10 kilo. Jag har tidigare i en period vägt 57-58, men det var under mina ganska tidiga tonår så jag tycker inte att det går att jämföra med rakt av. Därför sätter jag upp 59 kilo som ett mål, sen kan det hända att jag är nöjd redan vid t.ex. 61 eller att jag vill finlira ner till 58. För mitt mål i helhet är att jag vill känna mig nöjd & hälsosam.

Nåja, nu blev det mycket siffror, men jag hoppas att ni förstår min poäng!

Kommentarer
Postat av: Helena

Ett tips är att använda måttbandet och att även ta bilder, som du självklart inte behöver lägga upp på bloggen men det kan vara kul att se sen hur mycket kroppen förändras, man uppfattar sin egen spegelbild annorlunda än vad andra ser en..

2010-01-14 @ 16:17:26
URL: http://questforbeauty.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback