Fiskgratäng

Tiden räcker inte till idag heller. Just nu är det plugg, plugg och åter plugg som gäller för min del. Jag tänkte dock passa på att slänga in ett recept här medan jag vilar hjärnan i ett fåtal minuter. Detta recept tillagades ju här hemma för ett tag sedan så receptet är lite försenat, men bättre sent än aldrig som man brukar säga...


FISKGRATÄNG
(4-6 portioner)

800 gram vit fisk (jag använde torsk)
1-2 dl Riven ost
Citronpeppar

Sås:
4 dl Grädde
1/4 - ½ Citron
3 msk Dill (jag använde frusen)
2 Äggulor
Salt
Peppar

Mos:
1 stort Blomkålshuvud
2 dl Vispgrädde
50 gram Smör
Salt
Vitpeppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Börja sedan med att tillaga blomkålsmos, recept med instruktioner finner du HÄR.
Placera under tiden fisken i en ugnssäker form, krydda gärna fisken med lite salt och citronpeppar.
Tillaga sedan såsen; låt grädden koka upp i en kastrull och låt koka en stund. Tillsätt sedan saften av citronen och dillen. Smaka av med salt och peppar. Vispa sedan ner äggulorna, och tag av såsen från plattan ganska omgående.

Placera blomkålsmoset runt fisken, längs formens kanter. Häll sedan såsen över fisken och garnera med riven ost. Sätt in i ugnen i cirka en halvtimme (min fisk var nästan tinad när jag satte in den).




BETYG: 6/7
Jag blev mycket nöjd med mitt lilla experiment!


Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback