Pestodoftande köttfärslimpa

Nu kommer receptet på den köttfärslimpa som jag hittade på häromdagen!

PESTODOFTANDE KÖTTFÄRSLIMPA

500 gram Köttfärs
1 Ägg
En liten skvätt grädde
½-1 Lök
1 pkt Bacon
Ca. 8 körsbärstomater
2-4 msk Pesto (Jag tog 2 msk, men peston smakades inte så mycket, så testa gärna med mer!)
Kryddpeppar
Salt
Peppar


Sätt ugnen på 225 grader.
Rör ihop köttfärs, ägg och grädde. Krydda med salt & kryddpeppar. Låt röran stå och dra till sig en liten stund.
Finhacka löken och fördela baconet i små bitar, dela körsbärstomaterna på mitten.
Tryck sedan ut köttfärsen till en rektangel (Ca. 1 cm tjock uppskattningsvis) på ett bakplåtspapper. Bre ut peston på färsen. Fördela lök, bacon och tomater över, krydda med lite svartpeppar. Rulla ihop som en rulltårta och tryck även igen kortsidorna. Det är bra att ta hjälp av bakplåtspappret när man rullar! Lägg sedan över köttfärslimpan i en ungssäker form eller en långpanna, grädda i ugnen i ca 40 minuter.


Jag gjorde den tabben att jag lät ugnen stå kvar på "S" istället för vanlig värme och detta upptäckte jag först efter 35 minuter, så att min köttfärslimpa blev väldigt torr och stenhård på toppen. Jag misstänker dock att den inte hade blivit så om ugnen bara vara rätt inställd.  Om man bortser från torrheten tyckte jag ändå att limpan fick en god smak, så därför lägger jag upp receptet här. Jag skall försöka sätta ett rättvist betyg på den genom att försöka bortse från torrheten.



BETYG: 5/7

Kommentarer
Postat av: rebecca

Till köttfärslimpa brukar blandfärs passa bättre för att få en saftogare limpa. Även att bland i ägg är ett tips :D

2010-05-08 @ 12:59:46
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback