Siffran på vågen

God eftermiddag!

Jag sitter just nu med en kopp kaffe i handen och solen lyser in genom fönstret. Underbart! Tänk så små saker här i livet som kan kännas så härligt.

Som jag skrev tidigare idag så var mitt humör imorse inte det bästa vilket spädde på min besvikelse vad gällde veckans viktresultat. Ett halvt kilo plus är absolut ingen katastrof men en dålig start på dagen och ett dåligt humör kan det mesta förvandlas till jordens undergång. Ja, små saker kan ju faktiskt påverka både negativt och positivt. Som tur är så håller katastrof-känslan sällan i sig särskilt länge. Dock väcktes det en del tankar och funderingar imorse som jag faktiskt tänkte skriva lite om, även om jag inte tänker likadant nu.

Jag började ställa mig själv frågor som:
Är det bara en händelse att jag råkat gå ner vissa veckor?
Kommer jag hela tiden ta ett steg fram för att sedan backa igen?
Det talas ju ofta om att det bara är vätska man går ner i början, men jag har ju bara gått ned 2 kilo sammanlagt, är de 2 kilona bara vätska?


Nu tänker jag dock annorlunda. För det första vill jag än en gång påpeka att viktminskningen är ju faktiskt långt ifrån mitt enda mål, målen är ju så många fler. Även fördelarna med min kost & träning är ju så många fler än viktminskning. Så även om jag så inte skulle gå ner ett endaste hekto så skulle jag fortfarande må bra av att leva som jag gör nu.

Angående vikten så tänker jag nu istället såhär:
Jag vet om att jag har ätit lite extra snacks och "bara-för-att-det-är-gott" denna veckan. Det är ett aktivt val jag har gjort. Så då är det väll kanske inte så konstigt, och inte heller hela världen att vågen visar ett halvt kilo plus.

Att de två kilo jag har gått ner bara skulle vara vätska, det tror jag faktiskt inte. Med tanke på att jag känner mig mycket mer slimmad nu än vad jag gjorde för knappt två månader sedan, så är jag övertygad om att jag idag har mindre fett på min kropp. Med tanke på hur många gånger jag även har hört att "muskler väger mer än fett", så kan jag inte låta bli att tänka på det. Det är ju faktiskt så att även om jag inte direkt har rasat i vikt, så kan det ändå ha skett en omfördelning i kroppen som inte visar sig på vågen. Jag har ju inte kört så mycket renodlad styrketräning, så jag tror förvisso inte att jag har byggt några enorma muskler. Jag tror däremot inte heller att det är omöjligt att jag skulle ha ökat min muskelmassa litegrann.

Vad är en siffra på en våg?
Jo, det är en bra riktlinje och ett sätt att se sin totala kroppsvikt på.
För mig är det även ett bra sätt att hålla lite koll och få en liten motivationskick.
För en del är siffran på vågen ett rent lyckorus, för andra en sorg och för vissa dödlig.
Siffran på vågen skall enligt mig icke förringas, men inte heller överskattas.

Kommentarer
Postat av: Nicole

jag förstår det fick jag av therese johansson rojo men jag kännde malin k karlssonvi bor typ grannar !

2010-03-04 @ 15:49:10
URL: http://myliifebelike.bloggplatsen.se
Postat av: Jessica

sv: Jag tycker Funbeat är riktigt bra eftersom jag är lite av ett kontrollfreak. När jag kan se min träning i staplar tabeller och i kalendrar så håller jag lättare ordning på det och tycket alltid det är mycket roligare att träna. Man kan även utmana sig själv så som jag gör tex och försöker göra lite bättre varje månad. Dom har även en stor variation på deras träning så istortsätt allt man håller på med (från Wii fit till löpning) finns med där. Jag rekommenderar iaf den sidan, den är den gratis också så man förlorar ju inget på att titta in och se :)



http://smalajessie.blogg.se/2010/january/funbeat.html



Peppkram

2010-03-04 @ 15:53:26
URL: http://smalajessie.blogg.se/
Postat av: Jessica

ps. lägger till dig på bloglovin, din blogg är verkligen så inspirerande :)



Peppkram

2010-03-04 @ 15:54:46
URL: http://smalajessie.blogg.se/
Postat av: Skånepågen

Tack för titten. Jo men, så är de, teologie doktor J Gardell.

2010-03-04 @ 16:41:53
Postat av: Ness

Jodå!:) allt väl?

2010-03-04 @ 17:22:00
URL: http://sness.blogg.se/
Postat av: Kate

Jag älskar din blogg, du skriver så sjukt bra och man blir inspirerad!

2010-03-04 @ 18:53:23
URL: http://blondafanskapet.blogg.se/
Postat av: MODEINSPIRATION

Kloka tankar och åsikter tycker jag!

2010-03-04 @ 19:15:01
URL: http://www.modeinspiration.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback