Varför jag valde LCHF!

Jag fick frågan "Varför jag valde LCHF i mitt nya sunda liv" av Mikaela. Eftersom att detta är en ganska väsentlig fråga och jag misstänker att det kanske är fler som vill/kommer vilja ha svar på det, så tänker jag besvara den i detta inlägg. Jag vill varna för att det förmodligen kommer att bli ett långt inlägg med mycket text, men det krävs för att jag skall kunna besvara frågan något så när ordentligt.

Jag har under flera år haft ett intresse för kost och hälsa och därför läst en hel del tidningar, bloggar, böcker med mera som handlar just om detta. När det kommer ett program på tv som handlar om kosthållning, viktminskning, hälsa, träning etc. är jag inte sen att slå på tvn. På så sätt har jag under en lång tid samlat på mig fakta (en del med högre vetenskaplig kvalitet och såklart en del som kommer från mindre säkerställda studier och källor) som berör dessa ämne.

Under några år har jag även varit ständigt obekväm i min kropp, jag har ända sedan jag gick upp i vikt i yngre tonåren, haft en önskan om att gå ner de cirka 10-12 kilona igen. Jag har därför testat på att följa viktväktarnas koncept (dock inte varit medlem), försökt äta det som ansets nyttigt på fri hand, räknat kalorier (kort period, orkade inte särskilt länge) samt testat på måltidsersättning under en ännu kortare period. För ungefär ett år sedan fick jag dock upp ögonen för GI, vilket snabbt även ledde mig till LCHF. Jag läste böcker, artiklar och hemsidor om både GI och LCHF. Eftersom att GI Fas 1 och LCHF påminner mycket om varandra, så kan man säga att jag då testade på LCHF även om jag kallade det för GI (fas 1). Anledningen till att jag den gången testade LCHF var att jag hade hört en del om lågkolhydratkost från olika håll och blev nyfiken, när jag sedan hade läst på om kosten så tyckte jag att det lät som en kosthållning som skulle kunna passa mig. Jag kände mig nöjd med den mat jag åt, men jag hade svårt för att hålla mig ifrån sötsaker och snacks. Därför blev min LCHF-resa den gången inte så långvarig, men jag har sedan testat på det från och till i korta perioder.

Anledningen till att jag inte lyckades hålla en bra balans i min LCHF-kost vid tidigare försök tror jag beror på dels brist på motivation, allt-eller-inget-tänk och framför allt att jag gillade kosthållningen MEN jag hade inte full tilltro till den. Idag däremot tror jag verkligen på att LCHF är en hälsosam kosthållning som är bra för min kropp, som får mig att må bra och som även kan hjälpa mig att gå ned i vikt. Anledningen till att jag inte trodde fullt ut på det tidigare var nog att det på sätt och vis gick emot allt jag lärt mig angående hälsosam kost under hela min uppväxt. Dessutom gav jag inte det tillräckligt lång tid för att lära mig hur just jag behöver äta för att LCHF skall bli bra för mig och ge mig resultat.

Nu har jag dock insett att LCHF ger resultat långsiktigt och om man ger det lite tid så kan man finna sin egen väg i LCHF-djungeln. T.ex. hur mycket mejeriprodukter kan just jag äta utan att det påverkar mitt insulin och hämmar min viktminskning med mera.

Jag har även insett att bara för att livsmedelverket under hela min uppväxt rekommenderat något så betyder det för det första inte att det stämmer - människan har en gång i tiden trott att jorden var platt. Dock tror jag framför allt att det handlar om att det inte är den enda sanningen. Det ena utesluter inte det andra och vad som är hälsosamt och ej behöver inte vara ett nollsummespel. Även om man kan gå ned i vikt och få hälsosamma resultat på hälsotester genom att äta lågkalorikost med lite fett, så är jag övertygad om att man kan få samma resultat genom andra kosthållningar och metoder. Den rätta vägen är inte alltid en, det kan finnas flera att välja på.

För just mig känns det dock som att LCHF är den rätta vägen att gå. Jag älskar maten jag äter, jag har alltid varit en sådan som gärna tar mycket sås och kött, men mindre av potatisen så att säga. Så för mig är det i många läge rena lyxen att få äta en köttbit med kryddsmör och en krämig sås till exempel.

Kritiker har hävdat att lågkolhydratkost inte är bra då kroppen måste ha en viss mängd kolhydrater för att fungera ordentligt, både kognitivt och fysiskt. Det har även hävdats att man går miste om fiber och andra nödvändigheter om man utesluter t.ex. pasta och bröd. Enligt vad jag har läst och förstått så är det bara halva sanningen. Kroppen behöver inte så stora mängder kolhydrater som kritikerna hävdar. Kroppen kan vid fysisk aktivitet t.ex. gå på både koldhyratdrift och fettdrift, och så fort kroppen gjort en omställdning till fettdrift så orkar den lika mycket på det. Vad gäller att få i sig nödvändiga vitaminer, antioxidanter, fiber m.m. så går det precis lika bra att få i sig utan de stora kolhydratgrupperna - de nödvändigheterna finns faktiskt i andra saker också.

Man skall inte heller glömma bort att människan från början inte är byggd för den kost som livsmedelsverket idag rekommenderar, då t.ex. mjöl inte ens har funnits mer än i ett visst antal år (hur länge det är låter jag vara osagt då jag inte minns) och att potatis och liknande förut varit reservföda för människan. Jag skall inte gå in för djupt i denna diskussion då jag inte har full koll på detaljerna och inte vill ljuga för er. Men om ni vill ha fördjupad kunskap om kolhydrater, kroppens funktion och behov samt människans kosthistoria, så sök på forskning och artiklar som berör detta. Det har även gjorts en intressant film som berör detta, filmen heter "Fat head" (Där kan ni nog få svaret på hur länge vi har brukat mjöl som föda).

Jag känner att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om varför jag valt att äta just LCHF. De viktigaste anledningarna är dock:
Att jag känner att jag mår bra på kosten.
Att jag verkligen tror på att den är bra för mig.
Att jag trivs med kosten och behöver inte plåga mig själv för att nå mina mål, utan jag kan njuta på vägen och ser kosten mer som en långsiktig kosthållning än en tillfällig diet.
Än en gång ATT JAG MÅR BRA!

Detta inlägget blev kanske väldigt långt och något osammanhängande, men om du har orkat hela vägen hit så har du i alla fall fått en översikt över varför jag valt att äta LCHF.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Tack för svaret :) Känns bra att du gör det för att du mår bra men samtidigt inte försöker tvinga andra på dina tankar :) som du kanske vet så läser jag till dietist och har en andra uppfattningar än vad du har, men en sak håller jag med om, man skall äta på det sättet man mår bra av :)

2010-03-02 @ 21:45:21
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Martina

Bra att du mår bra av detta och visst fungerar det för vissa, så länge det inte sträcker sig till en alltför stor skala människor. På den tiden kolhydrater inte var en grundpelare i människofödan var vi mycket färre människor på jorden som skulle ha mat och allting skedde naturligt, men i dagens samhälle med stor befolkning som ska födas och en djurindustri som är allt annat än naturlig, är det en stor skillnad. Att äta större delen vegetarisk föda är det enda hållbara om maten ska räcka till utan att vår jord ska behöva ta ännu mera stryk. Evolutionen går framåt och människan är inte precis den samma som för lång tid sedan. Självfallet är vi alla olika och har olika behov, våra kroppen kräver olika mycket av olika saker men det handlar inte om ytterligheter, och med tanke på att köttindustrin är något av det största hotet mot miljön i dagsläget så vore det katastrof om alltfler började äta enligt lchf, det fungerar helt enkelt inte i dagens samhälle.

2010-03-03 @ 08:43:34
Postat av: emliscious

jag tror det är som du säger- alla måste sin väg. jag är som du, påverkas mycket av kolhydrater, medan andra kan mumsa i sig dem utan att det stör varken vikt eller sockersuget,



informativt skrivet! =)

2010-03-03 @ 10:50:59
URL: http://emliscious.blogspot.com/
Postat av: Dessi

Håller med dig! Jag har ätit LCHF från och till i snart 3 år och går efter perioder av utsvävningar alltid tillbaka till LCHF för att jag mår mycket bättre! Magen mår bättre, tarmen mår bättre och huvudet mår bättre! :)



Jordbruket kom för 9 000 år sedan, en minimal del av människans miljoner år långa utveckling. Vi har absolut inte anpassat oss till den födan. Vi är fortfarande stenåldersmänniskor på insidan!



Ska bli spännande att läsa din blogg :)

2010-03-03 @ 22:19:54
URL: http://www.dessi.se

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback