Tonfisklåda

Detta recept fann jag HÄR, men sedan har jag LCHF-anpassat det.
Bland annat har jag bytt ut pulver-hollandaisesås i påse, mot hollandaisesås som är färdig och finns att köpa på burk. Om man väljer en färdig sås på burk så kan man hitta hollandaise med lägre kolhydratinnehåll. Dock är dessa såser ofta rätt tjocka och dessutom lite dyrare. Så jag gjorde som så att jag köpte en burk på ca. 250 gram, och spädde ut den med lite grädde och lite vatten - då uppnådde jag rätt mängd sås och även rätt konsistens. Har man tid och ork att göra egen hollandaise så är det såklart det allra bästa!

TONFISKLÅDA
(Ca. 4 portioner)

800 gram Rättika
2 burkar Tonfisk
1 burk (Ca. 250 gram) Holladaisesås
2 dl Vatten och/eller Grädde
Ca. 15-20 gram Frusen Dill (Färsk är särket ännu godare)
2 dl Riven ost
Citronpeppar
Salt
Peppar

Sätt igång ugnen på 225 grader.
Skala och skiva rättikan i ca 0,5-1 cm tjocka skivor. Låt de sedan koka i lättsaltat vatten i cirka 15-20 minuter. Skölj sedan av rättikan noggrant  i kallt vatten. Smöra en ungssäker form och fördela hälften av rättikan i denna. Fördela sedan tonfisken över rättikan. Krydda med salt, peppar & citronpeppar, strö över dillen.
Bland hollandaisesåsen med ca. 1 dl vatten och 1 dl grädde (alternativt bara grädde/bara vatten).
Häll hälften av såsen över ingredienserna i formen. Lägg över resten av rättikan och häll sedan över resten av såsen och toppa med den rivna osten.
Grädda i ugnen i cirka 25-30 minuter.




BETYG: 5,5/7
Mycket gott!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh vad gott det där lät. Men tyvärr är mina minnen av tonfisklåda så hårt förankrade med ris i botten utav hela härligheten. Får se om jag vågar testa utan ris ;D

2010-05-16 @ 21:47:52
URL: http://motsextiofemkilo.blogg.se/
Postat av: Thea

Det där såg riktigt gott ut. :)

2010-05-16 @ 22:52:06
URL: http://theasutmaning.blogg.se/
Postat av: Lovisa

mums det såg riktigt gott ut!

2010-05-16 @ 23:28:43
URL: http://caffeineaddict.blogg.se/
Postat av: Emma

Kan bara säga detta var den godaste rätten jag ätit på länge. Jag provade att göra denna det var verkligen mumsfillibabba

2011-08-05 @ 19:10:59

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback