LCHF behöver inte vara dyrt!

Många anser att LCHF-kost är dyrt, och visst stämmer det till viss del. Det behöver dock inte vara dyrare än "normal" kost, där det dessutom ofta ingår onödigheter som chips, godis, läsk och dylikt som inte heller är det billigaste. Precis som med all kost, så kan man, när man äter LCHF, själv välja vilken prisnivå man vill lägga sig på. Väljer man att äta mycket fint helkött med färdiga såser och blandade tillbehör ofta och väljer att ofta laga recept med väldigt många ingredienser - ja, då lär matkontot bli ganska utsatt. Om man däremot kan tänka sig att äta enklare rätter ibland och laga recept som innehåller färre och billigare råvaror då behöver det inte kosta så mycket. Med andra ord är det precis som med all kost - man får själv tänka till och välja mat i den prisklass man tycker är lagom. Ett alternativ som jag brukar försöka tänka på, det är att äta lite enklare/billigare rätter till vardags (framför allt till lunch) och sedan lyxa till det lite på helgen. Sedan tycker jag i för sig att det är ganska svårt att beräkna exakt vilka rätter som blir billiga och inte, men med lite sunt förnuft så kan man ändå bilda sig en någorlunda uppfattning.

Mitt andra, hetaste, tips är att handla produkter när det är erbjudande på dem i matbutikerna! Antingen kan man välja att anpassa veckans mat efter veckans reklamblad, eller om man inte vill det, kan man helt enkelt handla hem när det är billigt och frysa in. Sedan är det bara att öppna frysen och välja och vraka senare.

Denna veckan har det varit många bra erbjudande på kött/fågel i många butiker, så jag har passat på att hamstra ordentligt. Jag har precis frusit in; 2 kg köttfärs, 2 kg kycklingvingar, 1 kg kassler, 500 gr strimlat "kebabkött", 800 gram fläskytterfilé. Här om dagen frös jag även in 1½ kg karrékotletter. Så nästa vecka behöver vi nog inte handla så mycket av kött/fågel direkt!

Jag fick till och med rensa ut en hel del gammalt och tråkigt ur frysen, för att få plats med det nya. Men det är bara bra att bli av med sånt som man förmodligen ändå aldrig skulle använt!



Kommentarer
Postat av: HANNAH

Jag gick på den dieten en månad, gick inte för mig då jag tränar 4 gr i veckan. Fick ingen energi, behöver kolhydraterna.

2010-04-09 @ 19:53:49
URL: http://www.hannahborg.se
Postat av: HANNAH

Det var ju bra för dig :) men jag knr inte direkt behov av att gå ner i vikt, men hade jag det hade jag nog kunnat gå på den dieten.

2010-04-09 @ 21:45:16
URL: http://www.hannahborg.se

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback