Rättikagratäng

Mitt lilla pysselprojekt är lite mer tidskrävande än vad jag hade trott märker jag, jag passar på att slänga in ett recept i mellan. Jag har förstått att det är många LCHFare här i bloggvärlden som har testat rättikagratäng, jag har inte varit en av dem - fram till i förrgår. Jag visste att rättika var en rotfrukt och jag har därför trott att den innehöll mycket kolhydrater och stärkelse, därför har jag inte brytt mig om att prova. Nu har jag dock lärt mig att rättika är förvisso en rotfrukt, men den innehåller bara 2,3% kolhydrater, varav 0% är stärkelse! Därför gav jag mig på att göra en rättikagratäng, jag följde dock inte något speciellt recept utan improviserade min egen - som ni nu skall få ta del av...

RÄTTIKAGRATÄNG
(Ca. 4 portioner)

Ca. 700 gr Rättika
1 liten Purjolök
3 dl Grädde
1-2 dl Riven Ost
1-2 Vitlöksklyftor
Smör att smöra formen med
Svart peppar
Salt

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala rättikan och skiva sedan den i 0,5-1 cm tjocka skivor.
Förväll (d.v.s. koka upp i lättsaltat vatten och skölj sedan av i kallt vatten) rättikan i cirka 10 minuter. Skär upp purjolök in ringar. Blanda ihop grädde, pressad vitlök, salt & svartpeppar (snåla inte med pepparn).

Fördela ungefär hälften av rättikan och hälften av purjolöken i formen, häll sedan över hälften av grädden. Lägg sedan i resten av rättikan och purjolöken salta och peppar lite om så önskas, häll över resten av grädden. Fördela osten på toppen av gratängen. Grädda i ugnen i cirka 45-60 minuter. Sänk värmen till 175 grader i slutet om gratängen får mycket färg på toppen för snabbt.

Observera att det är viktigt att förvälla rättikan för bästa resultat. Om man inte förväller innan så riskerar man att rättikans beskhet tar över smaken. Dessutom minskar man tiden i ugnen genom att mjuka upp dem i kokande vatten först.



BETYG: 6/7
Jag saknar inte potatis i sig över huvudtaget, men just potatisgratäng har jag alltid tyckt mycket om.
Här är det perfekta alternativt! Det påminner mycket om potatisgratäng i smaken och det är gudomligt gott till t.ex. en bit kött.


Kommentarer
Postat av: Sofia Werlin - viktminskingsbloggen

SV: jag ska faktiskt testa LCHF man har inget att förlora på det. Testade att göra pannkakor efter ett recept från LCHF.



smakade lite annorlunda med tanke på att man är van vid att ha socker i smeten.

2010-04-05 @ 14:06:11
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ser jättegott ut! :) Rättika hade jag aldrig hört talas om innan, men det är absolut värt ett försök sen när jag får äta igen :P

2010-04-05 @ 17:06:17
URL: http://kalorigris.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback