Att kunna vara mittemellan

Jag sa ju att jag skulle berätta hur jag hade tänkt angående mat och hur jag skall äta när jag är på spa:et. Sanningen är att jag har tänkt fram och tillbaka från ena ytterligheten till den andra.
Det är två huvudmåltider som jag kommer att äta på spa:et; morgondagens middag och onsdagens frukost.
Men som sagt, jag har tänkt både det ena och det andra. Allt från att anpassa så gott det bara går och undvika kolhydrater i högsta möjliga mån, till att släppa på tyglarna helt och äta precis hur jag vill och till och med passa på att ta med en fet godispåse. Därimellan finns det så klart många alternativ.

Det jag har kommit fram till är att det där beteendet att "passa på" (t.ex. ta med en stor godispåse) härstammar för mycket från mitt gamla allt-eller-inget-tänk, därför är det inte något alternativ. Godiset i sig hade förvisso inte varit hela världen att få i sig, utan det handlar om att jag vill undvika mitt allt-eller-inget-tänk för att på så sätt kunna arbeta bort det mer och mer.

Den andra ytterligheten, d.v.s. undvika kolhydrater till varje pris känns dock inte helt nödvändigt.
Denna lilla trip som jag och min pojkvän skall göra skall innebära avslappning, njutning och frihet - som ett avbrott från vardagen med dess alla måsten. Jag måste inte äta massa onyttigheter för att uppnå det, däremot vill jag kunna släppa på "reglerna" lite för att känslans skull, för att slippa känna tvång.

Jag är nämligen ganska säker på att om jag bara tar med mig mitt sunda förnuft så kommer det gå helt okej utan strikta regler och tvång.

Så min plan är alltså följande:
Att släppa på tyglarna lite, och äta det jag känner för - inom rimliga gränser och i lagom mängder. T.ex. kan jag välja en rätt som känns relativt bra och inte äta så mycket kolhydratkällan. Efterrätt kommer såklart att finnas med på trerättersmenyn, och en sådan kommer jag äta - men bara lite grann. Lite vin till maten eller champagne på rummet kommer jag inte att förbjuda och en ruta mörk choklad till det är helt okej.

Jag säger inte att det är exakt såhär jag kommer äta, men exemplet ger en bra bild av ungefär hur jag tänker.
Detta känns som en bra övning, för det är ju precis såhär jag behöver kunna leva i framtiden, jag måste kunna leva ett nyttigt liv och kunna kombinera det med undantag med hjälp av mitt sunda förnuft.

Det kommer bli en underbar spa-upplevelse och jag längtar!

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback