Blomkålsris

Här kommer ett recept på ett enkelt tillbehör!

BLOMKÅLSRIS
(Ca. 2 portioner)

En fjärdedels mellanstort Blomkålshuvud
Salt
Lite Smör

Skölj blomkålshuvudet. Riv sedan både buketterna och stammen, på den grova sidan med stora hål av rivjärnet alternativt matberedaren. Lägg sedan ner den rivna blomkålen i en kastrull, fyll upp med vatten och tillsätt lite salt och låt koka upp. Låt koka någon/några minuter tills det blir så mjukt som du vill ha det. Häll av vattnet. Efter att jag hade hällt av vattnet så rörde jag även i en klick smör i riset och saltade lite mer.

TIPS - Om man smakar på blomkålsriset bara för sig så är det inte särskilt smakrikt, men till t.ex. en gryta eller liknande så blev det superb! Jag serverade med min egenkomponerade korvgryta som jag snart skall ge er receptet på. Med korvgrytan till så kändes det nästan som att jag åt korvstroganoff och ris - fast godare!
Jag har läst att man även kan steka sitt blomkålsris istället för att koka det, det har jag dock inte hunnit prova än.

Eftersom att jag inte har någon bild på bara blomkålsriset så får det bli en bild med en hel rätt.

BETYG PÅ BLOMKÅLSRIS: 4,5/7
(I kombination med någon god maträtt blir betyget tillsammans högre!)

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Detta måste man prova ser faktist ut som ris. Man skulle nog kunna lura vem som helst (nästan) i alla fall =)



Du har en väldigt inspererande blogg.

2010-05-28 @ 09:39:36
URL: http://beatriceprohaska.blogspot.com/
Postat av: Kattan

Vilka mumsiga recept!

Jag har precis börjat med LCHF efter ett skrämskott, en varning om att jag var nära att få typ 2 diabetes.

Jag kör enligt: Man tager vad man haver, utelämnar helt enkelt pasta, ris och potatis och får till det skapligt ändå. Jag äter Haloumi i stället för det.

Jag letar efter inspiration och hittade dig och dina recept, jättekul och jättegott :)

Hit kommer jag fler gånger, som sagt, behöver mycket inspiration.

Soliga hälsningar A

2010-06-29 @ 13:28:22
URL: http://trivs-i-brattfors.blogspot.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback