Fläskfilé i kantarellsås

FLÄSKFILÉ I KANTARELLSÅS Á LA MIG
(4 portioner)

500-600 gram Fläskfilé
1-2 dl Skånemejeriers Creme Fraiche med smak av "Kantarell & Cognac"
1-3 dl Vispgrädde
Kantareller i önskad mängd
Salt
Peppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Krydda fläskfilén med salt & peppar, stek någon minut på varje sida för att få en stekyta.
Skiva fläskfilen i 1-2 cm tjocka skivor och fördela i en ungssäker form.
Koka ihop creme fraichen och grädden i en kastrull, smaka av med salt och peppar.
Låt gärna såsen koka upp ordentligt så att vätskemängden reduceras. Tänk på att såsen sedan skall hällas över fläskfilé och fläskfilén ger ifrån sig vätska. (Jag gjorde misstaget att tillsätta vatten i såsen, för att det inte skulle bli torrt, jag glömde bort vätskan från fläskfilén så vi fick en rinnig sås med konsistens av vatten).
När såsen har fått lite tjockar konsistens, häll den över fläskfilén. Lägg ner önskad mängd kantareller.
Sätt in i ugnen, låt stå ca. 20-25 minuter.


Servera med t.ex. en god sallad, kokt broccoli, eller en avocado.

Det är med all säkerhet godast med färska kantareller, men jag hade bara konserverade och det blev gott det också!



Eftersom att jag hade tänkt att såsen skulle bli krämig, men istället blev ordentligt rinnig så är jag inte riktigt nöjd även om smaken blev mycket god.
Därför blir betyget 4,5/7.
Jag tror dock att maträtten har en potential att få en 6/7 om man bara gör såsen krämigare!

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback