Kalas - Situationer som kan vara kluriga...

Sitter nu redo och klar för kalas. Smink och kalaskläder har åkt på bannemig!
Har haft lite skola och mycket tid hemma den senaste tiden, vilket lätt resulterar i mycket myskläder och lite till fixning av hår och smink. När jag har haft en sån period så tycker jag alltid att det känns lite extra kul att göra sig lite fin.

Kalas är ju ofta förknippat med smarrig mat, tårta, kakor och ofta någon klibbig och söt, eventuellt alkoholhaltig, dryck också. Jag är faktiskt inte ett dugg orolig för att jag skall frestas av sötsaker och mindre bra mat. Det som oroar mig är att det skall serveras mat som inte direkt går att anpassa - t.ex. smörgåstårta! Jag har nämligen inte förvarnat pappa att jag inte längre äter allt och när man inte har förvarnat så känns det mycket dummare att tacka nej till den mat som serveras. Jag ångrar nu bittert att jag inte bara stått på mig och berättat för min kära far om mina nya vanor.

Jag vet inte varför, men det är något inom mig som gör att det ibland tar emot att vara helt ärlig med att jag faktiskt vill gå ner i vikt, bli mer vältränad, få bättre kondition och bli mer hälsosam. Varför? Det är ju absolut inget att skämmas för!

Jag antar att det har och göra med att det kopplas till vikt vilket ofta är lite tabubelagt samtidigt som det är högaktuellt i dagens samhälle. Min blyghet har nog även att göra med att jag så många gånger fått höra kommenterar om folk som vill gå ner i vikt, trots att de inte är direkt hälsofarligt överviktiga. Det är inte alltid helt accepterat. Det finns så mycket fördomar!

Just nu är det nog dock jag som har suttit med fördomar, med tanke på att jag inte bara har öppnat munnen och berättat för min pappa "Bara så du vet, så äter jag väldigt små kolhydrater numera.".
Vad är där att vara rädd för?
Absolut ingenting!

Nu kommer jag dock få stå mitt kast och göra det bästa av situationen.
Det skall i alla fall bli mycket trevligt med kalas & familjeträff!
Uppdatering kommer efter kalaset, ha en fortsatt trevlig lördag till dess...

Kommentarer
Postat av: Nelin

Lycka till! Det är en knivig situation som jag inte lärt mig bemästra alls, jag faller ofta och djupt tyvärr.

2010-02-20 @ 20:23:43
URL: http://nelinslchf.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback