Kesoplättar med smak av kanel & kardemumma

Detta recept går att variera i evigheter vad gäller smaksättning, jag har dock änsålänge enbart provat denna smaksättning.

Receptet innehåller två alternativ på hur man kan göra kesoplättar. Jag tycker att "alternativ 2" är godast!

KESOPLÄTTAR MED SMAK AV KANEL & KARDEMUMMA
(2-4 portioner)

500 gram Keso
4 Ägg
(Alternativ 1) 4 msk Kokosflingor ELLER (Alternativ 2) 1,5 msk Fiberhusk
Kardemumma & Kanel efter smak (Jag tycker 1 tsk kardemumma och 1-1,5 tsk Kanel är ganska lagom)

Alternativ 1: Blanda alla ingredienserna i en skål. Värm upp smör i en stekpanna, klicka sedan ut smeten i klickar på stekpannan. Stek på medelhög värme. Ha tålamod när du steker, det tar rätt så lång tid innan det går att vända plättarna. Framför allt de första plättarna tar tid och är svåra, men det blir bättre när stekpannan fått upp värmen lite. Mina första blev katastrof rent utseendemässigt, men sen blev de bättre och bättre.

Alternativ 2: Lägg keson i en skål och mixa den slät med t.ex. en stavmixer. Blanda ner övriga ingredienser, låt stå i cirka fem minuter så att fiberhusken hinner svälla. Stek sedan enligt instruktionerna ovan.


Tips 1:
Om man vill ha en sötare smak kan man ta i en eller två matskedar sötningsmedel också om man vill. Jag försöker dock att undvika sötningsmedel i högsta möjliga mån.
Tips 2: Gott att servera med vispad grädde och några mosade jordgubbar. Det räcker med ca. 4-5 jordgubbar per person tycker jag!
Tips 3: Man kan smaksätta kesoplättarna med mängder av andra saker än kanel och kardemumma. Jag har dock inte smakat något annat men jag har hört att det bara är fantasin som sätter gränser; Bär, vanilj, kakao, oregano, bacon, lök m.m.


En hög med nygräddade plättar!


ALTERNATIV 1, BETYG: 4,5


ALTERNATIV 2, BETYG: 5,5/7

Kommentarer
Postat av: R I T A

Ser/låter gott ut! :)



Sv; tack för din välformulerade kommentar. Tycker också elefanten på nått sätt glider in i miljön väldigt bra! Om jag går som finalist i Lisas tävling får du hemskt gärna rösta på mig. Du är bra på att fota mat i alla fall ;)



KRAM

2010-02-17 @ 09:28:50
URL: http://ritas.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback