Kokostoppar

Efterrätts/kak-recept på gång!
När jag gjorde detta receptet så skedde det ganska impulsivt och snabbt mitt i allt när jag kollade på en film på tv. Det resulterade i att jag inte riktigt hade allt hemma och dessutom gjorde en liten tabbe....

KOKOSTOPPAR Á LA LCHF
200 g kokosflingor
2 st äggulor
75 g smält smör
En skvätt grädde

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret. Blanda ingredienserna, låt sedan röran stå en stund.
Forma till bollar och lägg på en plåt med papper på eller en ungssäkerform.
Grädda i ugnen ca 10-15 minuter eller tills de fått lite färg.



Receptet hittade jag HÄR och hon hade även i lite vaniljessens vilket jag inte hade hemma. Tabben jag gjorde var att jag råkade kasta i ägg med både gula & vita i all hast. Det blev dock gott ändå! Men det kanske blir ännu bättre med bara gulan, vad vet jag.

De blir såklart inte lika söta som vanliga kokostoppar, och jag tyckte även att de blev torrare. Men absolut goda ändå! Jag skall testa med lite vanilj i någon gång i framtiden, och kanske även se om de går att få lite krämigare på något sätt. Återkommer om jag lyckas!


BETYG: 4,5

Kommentarer
Postat av: Artemis

Här kan jag faktiskt ha lite tips :) För några år sedan när jag åt varken socker eller sötningsmedel brukade jag använda mycket "söta" kryddor som kanel och kardemumma (vanilj lät också bra som du skrev). De gör att det smakar sött fast det är inget socker i.

En annan sak som faktiskt ger sötma är sötmandel men jag vet inte om den tillåts i LCHF kosten? Jag har för mig att nötter är ok men är inte helt säker.

Jag kan tänka mig att mandel kan också göra att kakorna blir mindre torra. Det finns även mandelsmör som är väldigt fet och god :)

Vad bra om du ska ha såna recept i din blogg :)

Jag är mycket intresserad av kakor och dylikt utan socker eftersom jag är något av en sockerallergiker...

2010-02-07 @ 12:14:34
URL: http://artemisliv.wordpress.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback