Kryddig dipp (till t.ex. grönsaker)

Jag kollade runder lite snabbt på nätet efter recept på hemmagjord dippsås, efter att inte ha funnit något som jag fastnade för helt så tog jag lite från här och lite från där och improviserade ihop något. Resultatet är jag inte helt nöjd med, men jag kommer att ge mig fan på att förbättra det. Jag har nämligen alltid varit en riktigt sucker för chips & dippa, samt grönsaker & dippa. Dock vill jag nu helst undvika de färdiga dippåsarna från t.ex. olw och estrella, för att jag inte är så sugen på att få i mig en massa socker och skumma tillsatser om jag inte måste.

Nu skall jag i alla fall försöka komma ihåg vad jag hade i min dipp, vi får se hur det går helt enkelt. Jag kommer skriva ner receptet som jag gjorde det denna gången, sedan kommer jag även ge tips på hur jag tänker göra nästa gång i hopp om att kunna förbättra den.

KRYDDIG DIPP
3 dl Gräddfil
30 gram Parmesanost
2 tsk Paprikapulver
½-1 tsk Cayennepeppar
1-1½ tsk Lökpulver
½ krm Vitlökspulver
1 msk passerade tomater
Lite chilipulver

Jag tog en bit hel parmesanost på 30 gram, delade den i några bitar, slängde ned i stavmixerskålen och mixade till pulver. Sedan tillsatte jag alla kryddorna, mixade lite igen och vips så var det en skål full med något som liknande dippmix-pulver.

Sedan rörde jag ner allting i gräddfilen och tillsatte lite passerade tomater. Sedan lät jag den stå på kylning en stund i kylen.



BETYG: 4/7
(Betyget får stå för andra dagen då den var som godast!)

Till nästa gång kommer jag nog att testa att ta mindre paprikapulver och kanske lite mindre av alla kryddorna generellt. Kanske att det även kan ge en mildare smak om man tar lite mer parmesanost. För min smak så var det alldeles för mycket paprikapulversmak. Jag vill dock verkligen tillägga att när jag åt dippen dagen efter så tyckte jag att den var mycket godare! Så mitt tips är att göra den en bra tag innan och låta den stå i kyl länge.

En annan idé jag har är att testa att göra en dipp där jag använder mindre kryddor och mer färska råvaror, t.ex testa att mixa ner lite färsk paprika, chili och tomat eller liknande.

Jag återkommer om jag lyckas med något av mina försök!

Om du har något bra tips på hur man skulle kunna förbättra min dipp, eller rentutav ett helt eget recept på dipp så får du jätte jätte gärna tipsa!



Kommentarer
Postat av: Jennifer

Sv: Det är lite segt, själv ska jag försöka ta ett köpstopp ett tag, får se hur det kommer gå, hehe..

2010-02-22 @ 15:50:46
URL: http://jenniferbergqvist.blogg.se/
Postat av: SARA.

Hej! hur är det med dig idag?:)



fin blogg!

2010-02-22 @ 16:01:42
URL: http://gaddii.blogg.se/
Postat av: Carolina

Haha, då får du kasta snöboll idag och bli utskälld så har du klargjort min lista ;)

2010-02-22 @ 16:08:40
URL: http://caroflina.blogg.se/
Postat av: Pam :)

sv: tack så mkt! :D



allt bra med dig?

2010-02-22 @ 16:20:31
URL: http://pams.se
Postat av: SARA.

härligt:) jo jag mår fint ja! :)



hehe aa de har dem:):)

2010-02-22 @ 16:25:06
URL: http://gaddii.blogg.se/
Postat av: sandra

ser gott ut :3

2010-02-22 @ 19:55:48
URL: http://kumpelsandra.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback