LCHF-glass med smak av hallon & vanilj

Gjorde ju egen LCHF-glass här om dagen. Jag surfade runt på internet och såg lite olika förslag på recept, och tillslut gjorde jag någon blandning av ett grundrecept och vad jag själv önskade ha i.

LCHF-GLASS MED SMAK AV HALLON & VANILJ
5 dl Vispgrädde
4 Äggulor
½-1 Vaniljstång (Uppskuren & urskrapad)
1-2 dl Hallon

Hetta upp grädden i en kastrull på låg värme. Vispa i äggulorna en i taget. Tillsätt vaniljen och vispa till det början tjockna. Ta bort kastrullen från värmen och kyl.

Om du använder frusna hallon så värm dem i mikron.
Mosa sedan hallonen så att de blir som en sås.

När grädden+ägg+vanilj är nedkylt, häll i hallonen.
Ställ in i frysen och låt stelna.


Jag valde att ringla över hallonen i ränder, utan att röra ut det i smeten då jag ville ha vaniljglass med hallon i och inte glass med bara hallonsmak. Dock smakade min glass mest grädde, så nästa gång funderar jag på att röra runt hallonen jämt i smeten så att det smakar mer hallonglass och mindre grädde, alternativt ta i mer vanilj (tog en ½ vaniljstång denna gången). Testa er fram vad ni gillar bäst!

Min glass blev väldigt stenhård, vet inte om det berodde på att jag nog råkade missa att kyla ner den vid tillagningen och lät den åka in i frysen halvvarm. Eller så är det bara så att den blir så hård, någon som vet? Eller någon som har tips på hur man får den mer "luftig"? Alla tips är välkomna!



BETYG: 4,5/7
Det var absolut gott, men tror att det går att få den godare!


Kommentarer
Postat av: Artemis

Kanske om man sparar en del av grädden och vispar den innan man blandar i med resten? (istället för att koka allt) Men då kanske krämen blir för tjock...

Det är faktiskt inte så himla lätt att få fluffig glass utan glassmaskin (och även med maskin egentligen)

Man kan behöva ta fram flera gånger under nedfrysningen och vispa blandningen för att få i luft.

Hur som helst jag äter hellre stenhård hemmagjord glass än färdigköpt med massa tillsatser... urk säger jag bara.

Ditt recept lätt jättegott, jag tror jag ska prova när jag börjar äta mjölkprodukter igen :)

2010-02-11 @ 15:33:39
URL: http://artemisliv.wordpress.com
Postat av: Artemis

Kanske om man sparar en del av grädden och vispar den innan man blandar i med resten? (istället för att koka allt) Men då kanske krämen blir för tjock...

Det är faktiskt inte så himla lätt att få fluffig glass utan glassmaskin (och även med maskin egentligen)

Man kan behöva ta fram flera gånger under nedfrysningen och vispa blandningen för att få i luft.

Hur som helst jag äter hellre stenhård hemmagjord glass än färdigköpt med massa tillsatser... urk säger jag bara.

Ditt recept lätt jättegott, jag tror jag ska prova när jag börjar äta mjölkprodukter igen :)

2010-02-11 @ 15:35:17
URL: http://artemisliv.wordpress.com
Postat av: Artemis

ops, det blev lite fel där, jag trodde att första kommentaren försvann så jag skickade den igen...

2010-02-11 @ 15:36:41
URL: http://artemisliv.wordpress.com
Postat av: E-B

Fin blogg du har, tack för receptet som jag ska testa vid tillfälle! Har innan sett recept där man inte värmer grädden. Undrar vad skillnaden är... Dessutom vispar man äggvitorna som vänds ner i glassen.

Allt gott!

2011-09-10 @ 11:29:28
URL: http://trettielva.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback