Moussaka

Här kommer ett gudomligt gott recept!
Jag läste receptet i en metrotidning första gången, nu kan man finna receptet på Metros hemsida.
De förändringar jag har gjort är att jag ändrat om lite i ostsåsen och jag använder blandfärs istället för kycklingfärs, som de rekommenderar i orginalreceptet.

MOUSSAKA
(4 portioner)

1,5 Aubergine
400 gr Köttfärs
2 Gula lökar
1 Vitlöksklyfta
400 gr Krossade tomater
2 msk Tomatpuré
100 gr Rivenost
Smör att steka i
Oregano
Salt
Peppar

Ostsås:
2 dl Vispgrädde
1 Ägg
50 gr Riven ost
Salt
Peppar


  1. Sätt ugnen på 200°C.
    Skär auberginen i cm-tjocka skivor. Salta skivorna och låt ligga ca 10 minuter.
    Skala och hacka lök och vitlök.

  2. Fräs lök och vitlök i smör på medelhög värme. Tillsätt färs och stek under omrörning tills färsen är genom­stekt. Tillsätt krossade tomater, puré, salt och peppar. Sänk till medellåg värme och låt småkoka 5-10 minuter. Tillsätt oregano mot slutet. Smaka av.

  3. Torka av saltet från auberginen och stek auberginen i lite olja tills de har fått lite fin färg.

  4. Ostsås: Värm upp grädden i en kastrull och låt den koka upp. Ta av från plattan. Vispa ner ägg, ost, salt och peppar.

  5. Lägg i en ugnssäker form först lite köttfärsröra, sedan aubergine och häll på lite ostsås. Upprepa med färs, sås och aubergine överst. Toppa med resterande ost. Grädda mitt i ugn 30-45 minuter till fin yta.
Låt gärna stå en några minuter efter att du har tagit ut den ur ugnen. Jag tycker den blir godare när den har fått "vila" en stund.



BETYG: 6,5/7
Riktigt gott!
Hade kunnat äta hur mycket som helst av det (farligt)!


Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback