Falsk pastagratäng - OBS, pastafri!

Idag tog jag än en gång inspiration av Åse när jag lagade middagen. Dock gjorde jag lite småändringar i receptet, från början på grund av att jag köpte en creme fraiche med annan smak. HÄR finner ni orginalreceptet på "Falsk het pastagratäng", som Åse har döpt den till.

Jag får nog snarare kalla min version för bara "Falsk pastagratäng" eller något, för det "heta" delarna försvann mer eller mindre i min gratäng. Nåja, här kommer i alla fall receptet

FALSK PASTAGRATÄNG
400 gr Köttfärs
1 gul lök
1 liten burk Skånemejeriers Creme Fraiche "Soltorkade tomater & Feta"
1-2 dl Vispgrädde
2-3 vitlöksklyftor (Jag tog 3, men tyckte att det blev lite för mycket vitlökssmak)
1 msk tomatpuré
4 - 5 dl Strimlad Vitkål
2 dl riven ost
Paprikapulver
Salt & Peppar

Sätt på ugnen på 250 grader.
Hacka lök. Stek löken & köttfärsen, krydda med salt, peppar & paprikapulver (eller om du önskar några andra kryddor.)
Strimla vitkålen.
Tillsätt creme fraichen, grädden, tomatpurén och pressa i vitlöken stekpannan med köttfärs. Låt även den strimlade kålen puttra i köttfärsen en liten stund. Salta & Peppra efter behag!

Häll över köttfärsröran i en ungssäker form. Strö över osten.
Sätt in i ugnen i 8-10 minuter ungefär.


Jag serverade med en "sallad" gjord på bladspenat, tomat & rödlök med en skvätt olivolja med citronsmak, vitvinsvinäger & peppar.


Betyg: 6/7 - MUMS!

Kommentarer
Postat av: Studentskan

Tack för uppmuntringen, ska försöka tänka så :) Tänkte komma iväg och simma imorgon, och det brukar kännas rätt tillfredsställande när man knallar hem sen!

Har också gjort en version av Åses falska pastagratäng! Blev god, fast kändes något "fettig"om jag minns rätt... Har dock tänkt göra den igen snart ändå :)

2010-01-21 @ 22:34:35
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com
Postat av: Sofia Werlin - viktminsking

SV: tack så himla mycket :)



och vad gott det där såg ut då :D:D

2010-01-21 @ 22:35:45
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Madde

Detta låter jättegott. Det ska jag prova snart.

2010-03-07 @ 17:07:09
URL: http://giresa.blogspot.com/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback