Gorgonzolakyckling

Detta recept tipsade en kompis mig om, vart receptet ursprungligen kommer ifrån har jag ingen aning om.
Den ända ändring jag gjort i orginalreceptet är att jag skippade mjölet man skulle reda såsen med.

GORGONZOLAKYCKLING

4-6 kycklingfiléer

1 tsk salt

2 kryddmått svartpeppar

3-4 msk smör

6-9 dl vispgrädde

2 pkt gorgonzola

1-1½ tsk paprikapulver

 

(Mängden ingredienser avgörs av antal kycklingfiléer)


(Jag hade bara köpt 1 paket gorgonzola, tyckte dessutom att det lät mycket med två paket när jag tog cirka 6 dl grädde. Men med facit i hand kan man nog faktiskt slänga i 2 paket (ni vet såna normalstora sneda paket?)!)


Sätt ugnen på 225 grader.

Bryn kycklingen i smör i stekpanna på medelvärme tills den är nästan färdig.

Lägg över filéerna i en ugnssäker form, salta och peppra.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt grädden och låt såsen koka upp.

Dela osten i mindre bitar och lägg dem i såsen, låt sedan såsen sjuda på svag värme under tiden osten smälter.

Tillsätt några få droppar soja för att få en fin ljusbrun färg.

Krydda med paprikapulver och häll sedan såsen över kycklingfiléerna.

Sätt in formen i ugnen och låt maten lagas i ca 25 minuter, tills ytan fått en fin färg.

 

Kan serveras med t.ex. en god sallad, kokt broccoli eller liknande.

 

 

Betyg: 6/7


Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback