LCHF-pizza

Här kommer en LCHF-pizza med oopsie som botten. Jag kommer även att ge exempel på toppingar och betygsätta dessa var för sig.

LCHF-PIZZA
(2-3 portioner)

Botten:
3 ägg (Delade i vitor och gulor)
100 gram philadelphiaost
1 krm Bakpulver
Ca. ½ tsk Italiensk salladskrydda
Ca. ½ tsk Krossade linfrö (kommer att testa att ta i lite mer nästa gång)

Sätt ugnen på 150 grader.
Kläck äggen och lägg äggvitorna i en skål och äggulorna i en annan skål.
Vispa äggvitorna med elvisp till de är riktigt hårt & torrt skum (cirka 3-4 minuter).
Vispa sedan ihop äggulorna med philadelphia, bakpulver, italiensk salladskrydda & krossade linfrö.
Efter det skall du försiktigt vända ihop vitorna med den andra smeten. Man skall alltså inte röra eller vispa, utan försiktigt vända ihop dem för att uppnå så fluffigt resultat så möjligt. (Jag som är en oopsie-nybörjare har dock inte listat ut hur man får ihop en något så när jämn smet utan att röra. Eller så vet jag bara inte skillnaden på att vända ihop och röra försiktigt.)
Ta fram en plåt och lägg på bakplåtspapper, häll sedan ut oopsiesmeten på bakplåtspappret och ställ in i ugnen i cirka 15 minuter.


Tomatsås:
Ca. 1 dl Passerade tomater
Lökpulver
Oregano
Salt
Peppar

Koka upp de passerade tomaterna med alla kryddorna, smaka av.
Man kan även pressa i lite vitlök om man gillar det.

Efter att oopsiebotten stått inne i cirka 15 minuter och börjat få lite ljus färg, tar du ut den och brer på tomatsåsen. Sedan är det bara att slänga på den topping du vill ha för att sedan sätta in pizzan i ugnen i ytterliggare 10-15 minuter (höj gärna värmen på ugnen).


Toppingar jag har provat:

Maffioso:
Strimlad skinka
Bacon
Lök
Ägg
Ost

Lägg på alla ingredienser utom ägget, innan du sätter in pizzan i ugnen andra omgången.
När det bara är någon minut kvar av gräddningen i ugnen, så kläcker du ägget över pizzan och låter det stå med i ugnen i någon minut.

BETYG: 6/7

Kött&Bea:
Fläskytterfilé (Säkert godare med oxkött!)
Bearnaisesås
Lök
Tomat
Ost

Lägg på alla ingredienserna och sedan in i ugnen helt enkelt!

BETYG: 5,5/7


Tips, lägg alltid tomatsås & ost underst och övrig topping ovanpå.



Kommentarer
Postat av: simone

sv: Jag vet faktiskt inte om Belle shoes finns i skåne, vet att det finns i flera städer runt om i landet iallafall :)

2010-03-09 @ 20:35:51
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Nergfol

Kanonbra blogg!

2010-04-19 @ 19:00:23
URL: http://nergfol.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback