Krämig köttfärssås

Köttfärssås låter som en väldigt vanlig och enkel rätt att tillaga. Jag har dock av någon anledning alltid tyckt att det är svårt att få till en riktigt god och smakrik köttfärssås. Sist jag lagade köttfärssås tog jag därför hjälp av ett recept från den HÄR bloggen. Jag saknade dock några få ingredienser, men som vanligt skriver jag ut receptet som jag lagade det men lägger till orginalreceptet inom parantes.

KRÄMIG KÖTTFÄRSSÅS
(4 portioner)

400-500 gram Köttfärs
1 Gul lök
1-2 Vitlöksklyftor
3 msk Tomatpuré
2 msk Kalvfond
1 burk Krossade tomater
1 1/2 dl Creme fraiche
Basilika
Timjan
Cayennepeppar
Peppar
Salt
(I orginalreceptet även:
1/2-1 dl Rödvin
Grillsalt)

Hacka löken och vitlöken, bryn tillsammans i en klick smör på svag värme till de blir mjuka.
Tillsätt köttfärsen och bryn den färdigt tillsammans med tomatpuré, kalvfond (samt rödvin om du vill ha det). Häll sedan över de krossade tomaterna och samtliga kryddor.
Låt puttra i minst 15 minuter, helst 20-30 minuter - längre koktid ger fylligare smak.
Smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor om det behövs.
Blanda sedan i creme fraichen och servera!



BETYG: 6/7
Mycket god och smakrik köttfärssås!
Trots att jag inte hade rödvin eller grillsalt hemma, så blev det toppen ändå.
På bilden serverat med stekt vitkål & lök samt lite riven parmesanost.


Kommentarer
Postat av: Studentskan

Oh my god, vilken tur jag har! Har precis de ingredienserna hemma, eller iaf nästan alla, och det ska bli köttfärssås till middag idag! Kommer följa detta recept då :) Mums mums.

2010-05-26 @ 14:13:17
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback