LCHF-Bröd

Detta är ett recept som tydligen ursprungligen kommer från LCHF-tidningen (som jag förövrigt måste börja prenumerera på), men jag fann det hos Egoinasmamma. Jag tog mig friheten att göra vissa små förändringar i receptet, så som vanligt presenterar jag receptet på det vis jag gjorde men inom parantes skriver jag även ut orginalreceptet så att säga.

LCHF-BRÖD
(Ca. 20 skivor gjort i min bakform)

1/2 msk Fiberhusk
1 dl Vatten
1 1/2 dl Krossade linfrön
2 dl Solroskärnor
1 - 1 1/2 dl Kokosflingor (Orginalreceptet säger hela 2½ dl)
200 g Mandel
4 ägg
3 msk Smör (Orginalreceptet rekommenderar 2 msk kokosfett)
1/2 tsk Salt
1-2 tsk Bakpulver (Fanns ej med i orginalreceptet, jag lade till det själv men vet inte om det gjorde någon nytta)

Sätt ugnen på 160 grader.
Vispa ner fiberhusken i vattnet och låt svälla i cirka fem minuter. Om mandlarna har skal så börja med att lägga dem i kokande vatten för att sedan enkelt kunna skala mandlarna. Finhacka/mixa mandlarna, jag valde att ta några snabba tag med stavmixern. Blanda sedan ihop mandlarna, linfrökross, solroskärnor, kokosflingor, salt och bakpulver. Rör om, rör sedan ner det i skålen med fiberhusken och vattnet. Tillsätt sedan ägg och smör och knåda ihop allting till en "deg". Forma sedan till ett runt bröd och lägg på en plåt alternativt fyll en bakform. Jag valde att smöra en bakform och "bröda" med lite pofiber vilket fungerade utmärkt!
Grädda sedan nederst i ugnen i cirka 60 minuter.


Det går jätte bra att frysa in brödet i skivor, och sedan ta fram och värma en liten stund i micron eller låta det tina i rumstemperatur!



BETYG: 5,5/7
Detta bröd är faktiskt ett sånt bröd som jag har gillat mer och mer för varje skiva jag har ätit. Först var jag inte så imponerad av det, men ju fler gånger jag ätit det desto mer har jag uppskattat det. Det är ett lite grövre lchf-bröd som jag tycker passar utmärkt att äta med bara lite bregott, eller med ost, eller varför inte göra det lite mer matigt och göra en äggmacka? Det fungerar även bra att äta helt utan pålägg faktiskt! Gott till en kopp kaffe till exempel.

Kommentarer
Postat av: Tess

Ser spännande ut det brödet faktiskt! :)

2010-05-23 @ 18:20:00
URL: http://missviktig.blogg.se/
Postat av: Studentskan

Ja Melissa är grejer hon! Riktig mysmusik :)

Och chokladte, nja inte är det ju som att dricka choklad direkt men ;p Men ja det smakar faktiskt lite chokladigt, men också kanel, i alla fall det jag har. Tyckte smaken kom fram bättre med lite mjölk i, då var det riktigt gott :) Och nej, inga onyttigheter som socker och sånt i. Det som jag har innehåller: Kakao, kanel, lakrits, carob, kornmald kardemumma, ingefära, nejlika, kanelextrakt, vaniljextrakt, svartpeppar, vaniljbönor, ingefäraextrakt.Blev förvånad över att det var lakrits i, för det smakade det inte, och bra är det för det hatar jag haha!

2010-05-23 @ 19:05:34
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com
Postat av: Em

Jag bakar det brödet en gång i veckan och varierar lite med hur mycket linfrö och hur mycket kokos etc. När jag tar i mycket kokos så tycker jag det blir lite mer kaka. Har funderat på att använda en skiva som underlag för vispgrädde och bär och ha det som dessert faktisk. Men har ej testat än.

2010-05-24 @ 15:36:24
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Beatrice

Detta måste jag bara testa =)

2010-05-28 @ 20:49:55
URL: http://bullmammans.blogspot.com/
Postat av: Maggan

Åh, vilket underbart bröd! Enkelt att göra och jättegott och mättande! :p

Jag köpte för lite hackad mandel, så hälften av mandeln ersatte jag med krossade valnötter. Funkade jättebra!

Rekommenderas verkligen!!

2010-07-08 @ 21:21:55
URL: http://maggansnyaliv.blogspot.com
Postat av: Susanne

Detta måste provas! Brödet är det jag saknar mest med LCHF och det här såg jättegott ut!

2012-03-10 @ 14:56:42
URL: http://skapmat.blogg.se/
Postat av: Evelina

Intressant blogg! Det märks att du gillar att skriva!

2012-03-18 @ 19:37:20
URL: http://hemförsäkringidag.se

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback