Pofiber

Pofiber är en produkt som fungerar väldigt bra att använda som substitut för mjöl vid bakning. Produkten är, vad jag har förstått, från början framtagen snarare som ett komplement i bakning men för oss lowcarbare fungerar det istället utmärkt att använda helt som substitut för mjöl, skorpmjöl, potatismjöl etc. Pofiber är en produkt som ofta används av glutenallergiker.

Pofiber är förvisso torkade fiber från potatis och innehåller 12 gram kolhydrater/100 gram. Vilket innebär att när jag, när jag var helt och hållet nybörjare inom lågkolhydratkost, aldrig skulle plockat på mig denna produkt om jag bara läste dess innehålls- & energiförteckning. Dock är produkten fri från tillsatser och består av 70 % kostfiber av den typ som förhindrar en hög blodsockerhöjning (Läs mer detaljerat om pofibers innehåll och funktion HÄR). Och nu till en viktig poäng - pofiber väger väldigt, väldigt lite (1 dl väger 17 gram), vilket gör att man kan använda relativt stora mängder vid t.ex. bakning utan att det färdiga bakverket innehåller särskilt mycket kolhydrater. Detta är typiskt en sådan produkt där man måste ta hänsyn till inte bara kolhydratinnehållet per hundra gram, utan även dess vikt och hur mycket man i realiteten faktiskt får i sig.

Pones (ett lchf-bröd) är ett bra exempel på vad man kan åstadkomma med pofiber; ett bröd med väldigt "brödig" konsistens & smak men ändå ett väldigt lågt kolhydrat innehåll.

Pofiber går att köpa i vanliga mataffärer, åtminstonde de lite större och mer välsorterade. Det återfinns ofta antingen bland glutenfriaprodukter eller vid hyllorna med vanliga bakprodukter. En paket innehållande 125 gram kostar 12:90 kronor på ICA om jag inte minns fel.


Kommentarer
Postat av: pethra

Testade dina pones idag! De var helt okej. :-) Men jag tror jag gillar mandelbrödet bättre, när det bakas i ugn. Tror jag ska testa att kombinera pofiber med mandelmjöl och se hur resultatet blir. Hade brödkryddor i, men tyckte det blev lite för mycket smak av anis. Nästa gång provar jag fänkål, det är sååå gott i bröd!

2010-05-12 @ 12:06:29
URL: http://nanoliten.blogg.se/
Postat av: Lina

Åh tack =) Då ska jag testa det =)

2010-05-12 @ 12:50:26
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: pethra

När jag gjorde mandelbrödet i ugnen så gjorde jag dubbel sats och bredde ut till en "kaka" på bakplåtspapper. Sen fick det stå i 175 grader i ungefär.. hmm.. 15 minuter? Kommer inte riktigt ihåg, men något sånt. Det ska få en lite fin yta. Det blir lite krispigt och så himla gott när det blir lite sötma av mandeln. :-)

2010-05-12 @ 13:13:31
URL: http://nanoliten.blogg.se/
Postat av: Mikkan

Jag känner så igen mig, som ny-LCHF:are läser man och tolkar allt bokstavligt, inte i förhållande till mängd, eller vad som är socker, stärkelse resp fibrer. Har aldrig testat detta innan, vore kul att experimentera lite! :)

2010-05-12 @ 19:35:54
URL: http://njutmaten.blogspot.com
Postat av: Lena

Pofiber är super=) Bakade "bröd" till tacos igår och det blev hur bra som helst,riktigt mättande oxå..klarade bara en =)

2010-05-14 @ 09:56:36
URL: http://ellisol.blogspot.com/
Postat av: Hémorroïdes

Vilket superbra tips. Ska testa o göra sådant bröd.

2010-06-08 @ 12:38:19
URL: http://www.fr.hemapro.com/
Postat av: Lollotta

Hej,

Intressant sida!

Jag undrar om fiberinnehållet är vattenlösligt? Jag gissar det eftersom det hindrar blodsockerhöjning?

Mvh, Lollotta

2011-09-14 @ 18:56:05

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback