Äggmjölk

Detta är en LCHF-klassiker, som jag provat en gång tidigare för längesen. Den gången gjorde jag nog fel, för det blev inte alls som det skulle. Denna gången gick det nog mer som det skulle, men jag tror att det går att få den ännu godare med hjälp av rätt/rätt mängd smaksättning etc.

ÄGGMJÖLK
1 Ägg + 1 äggula
50 gr Smör (eller 30g äkta kokosfett finns bl.a. i hälsobutiker + 30g smör)
2-2,5 dl Vatten
Ev. smaksättning

Koka upp vatten + smöret.
Kläck äggen i en skål som det går att använda stavmixer eller liknande i. Häll ner ev. smaksättning i äggen. Häll över det varma vattnet & smälta smöret, mixa ordentligt med stavmixern.

Drick sedan varmt eller kallt. Går även bra att använda i kaffet istället för mjölk eller grädde.


Bara fantasin sätter gränser för smaksättningen...vanilj, kakao, pepparmint, kaffe, kardemumma, bär, saffran, kanel, lime, citron, you name it!
(Jag smaksatte med kanel och vanilj. Vet dock inte om det var så smart idé att skrapa ner innehållet från en vaniljstång bara sådär, tror det gav lite besk smak, jag är ju som sagt inte någon hejare på hur man skall använda vaniljstång)

(Nu när jag skrev ner receptet så insåg jag att jag nog glömde bort den där extra äggulan, nåja...)


BETYG: 4/7
En svag fyra tror jag faktiskt. Men det är utifrån den smaksättningen jag gjorde nu.
Jag är dock ganska säker på att äggmjölken har mycket högre potential när man bara får kläm på vilka smaksättningar man gillar och hur mycket smaksättning man skall ha!

Kommentarer
Postat av: Kattis

Äggmjölken är också fin som bas i tex spenatsoppa! Kanske en skvätt grädde för lite mer krämig känsla, salt & peppar, spenat :)



Jag älskar äggmjölk med en skvätt kaffe i, och äggmjölk med en skvätt kaffe & lite smält mintchoklad i! Var dock ett tag sen nu, jag kom ur lågkolhydrattänket och hamnade i högkolhydratträsket, och där är jag kvar haha..

2010-02-22 @ 10:51:29
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: lovisa

låter intressant! håller med dig om det du skrev, jag HATADockså den där förbannade slingan man skulle springa förut, men nu är det bara skönt! :) hur gick det med mötet med personliga tränaren? lagt upp schema?

2010-03-02 @ 09:01:05
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback