Dagens Meny 100422

Det blev som sagt en spontan lunch på stan med mor min tidigare idag. Vi landade i princip på första bästa lunchrestaurang där jag beställde en räksallad. Tyvärr så såg räksalladen ut ungefär som en sådan brukar göra när man köper det, d.v.s. 80% grönsallad, lite tomat, gurka, paprika, toppat med några små räkor. Vid sidan fann man även ett halvt ägg och en sås på creme fraiche & dill, vilket i alla fall höjde det hela. Jag tycker dock att det är tråkigt att sallader sällan är matiga på restauranger. Efter denna lätta sallad så blev det en rejäl och lyxig middag.

Idag har jag ätit lite av några produkter som är gränsfall vad gäller LCHF. Eller rättarsagt, det kanske är tillåtet för vissa, gränsfall för vissa och förbjudet för andra. Men för att göra det hela tydligt för alla lchf-rookies och andra nyfikna så tänkte jag köra en snabb förklaring vad gäller vissa produkter.

Äpple - Frukt i allmänhet innehåller relativt mycket kolhydrater, framför allt i form av fruktsocker. Vad jag har kunnat läsa mig till så innehåller äpple drygt 12% kolhydrater. Därför går LCHF och frukt i för stora mängder alltså inte ihop. Var och en får dock känna efter och sätta gränsen för vad man klarar av att äta och inte, och i vilka mängder. Själv räknar jag aldrig hur många gram kolhydrater jag äter per dag, däremot försöker jag att gå efter max 5 gram kolhydater/100 gram-regeln när jag väljer och väljer bort produkter. Jag använder regeln åtminstonde som riktlinje, vilket jag tycker är ett bra verktyg eftersom att jag inte räknar mitt kolhydratintag (tycker att det skulle bli för jobbigt i längden). Dock får man ju även använda sunt förnuft och inse att det även spelar roll vilken mängd man äter av sakerna. Äpple är en sådan sak som jag tycker innehåller för mycket kolhydrater, men som ändå är tillräckligt okej för att äta någon enstaka gång. T.ex. om man gärna vill ha lite äpple i något speciellt recept, eller om man vill äta det som "godis" ibland. Alltså äpple för mig = Någon enstaka gång, i små mängder.

Grönsaksjuice - Hittade idag en grönsaksjuice på Netto som lockade mig på något sätt. Den innehöll bara grönsaker och inte socker eller något annat sådant trams. 3,5 gram kolhydrater/100 gram sade näringsinnehållsförteckningen. Vanlig fruktjuice är inte att rekommendera i samband med LCHFkost, däremot denna grönsaksjuice kändes helt okej. Själv brukar jag resonera som så, att det är onödigt att dricka för stora mängder drycker som innehåller kolhydrater. Detta på grund av att drycker ofta är lätta att få i sig mycket av, det är t.ex. enkelt att komma upp i 100 gram dryck. Då fungerar vatten alldeles utmärkt istället! Dock kan jag tycka att det är uppfriskande att någon enstaka gång ta ett litet glas av något annat än vatten. Så jag testade helt enkelt denna grönsaksjuice, som smakade helt okej. Alltså samma sak här = Någon enstaka gång, i små mängder.

Leverpastej - Leverpastej brukar innehålla cirka. 7-12 gram kolhydrater/100 gram. Den jag har hemma innhåller 8 gram/100 gram, alltså över 5 grams-regeln. Men lite leverpastej kan jag allt unna mig någon gång då och då. På en "macka" (pones i mitt fall) så behöver man inte komma upp i särskilt många gram även om man brer på ett härligt lager. Detta är inget pålägg jag har hemma alltid eller äter dagligen, utan det är lite lyxpålägg som får komma på besök i min kyl då och då. Än en gång = Någon enstaka gång, i små mängder.

Så nu, efter denna långa text då skall ni få läsa vad det faktiskt är jag har ätit idag...

DAGENS MENY (Onsdag 22/4)
Frukost: Tonfiskröra (tonfisk, majonäs, citronpeppar), finhackad gurka, en ostskiva
Lunch: Räksallad (På restaurang!)
Mellanmål: En ostbit & ett litet glas grönsaksjuice
Middag: LCHF-Vaniljyoghurt & kaneläpple (Recept på hela alltet kommer!), en varm macka (på pones, ost, skinka, tomatpuré, oregano, tomat skiva), två leverpastejmackor (pones, leverpastej, gurkskivor)


Kommentarer
Postat av: alex

gud, jag måste säga att vad duktig du är som orkar hålla på! mitt matintag idag bestod av överdoserande av kaffe och köttbullar, känns ju lite sådär halvnyttigt kanske haha

2010-04-22 @ 22:04:01
URL: http://amethyst.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback