Tacksamhet!

Jag har kommit på en till sak som jag gjorde under utmaningen, och vill fortsätta med även nu när utmaningen är slut. Det är att varje dag anteckna fyra (eller fler) saker som jag är tacksam över just den dagen. När jag antog utmaningen så hade jag svårt att förstå vilket värde det faktiskt kom att ha att utföra den punkten. Dels så tror jag att det är bra att reflektera över vad man är tacksam för, för att helt enkelt inte glömma bort det härliga i livet. Till exempel om man har en dålig dag, så är det lätt att det positiva som faktiskt ändå existerar bara faller mellan stolarna så att säga. Dessutom så tycker jag att jag faktiskt verkligen känner en större tacksamhet också när man funderar ut och skriver ned det jag är tacksam över. Känslan av tacksamhet, inte bara för saken i fråga utan för livet i sig, blir starkare. När jag sedan i efterhand sitter och läser igenom allt jag har haft turen att få och vara tacksam för den senaste tiden, då sprider det sig en lyckokänsla genom kroppen och jag kan även svart på vitt se vad som jag faktiskt uppskattar här i livet. På så vis lär jag känna mig själv bättre och kan därmed enklare prioritera, t.ex. vad jag tycker bäst om att göra, hur jag brukar må efter ett visst agerande i en viss situation och så vidare. Att skriva ned vad man är tacksam för är med andra ord en ganska enkel metod för att öka sitt välmående lite extra.

Under den tid jag har skrivit ned vad jag är tacksam över och även läst igenom det i efterhand så har jag bland annat lärt mig följande om mig själv:

♥ Jag uppskattar att hitta på saker i vardagen med min sambo, även om det bara är små saker som att gå ner och ta en fika i stan, gå på en shoppingrunda eller se en film på bio. Alltså - jag borde prioritera och ta mig tid till detta ofta.

♥ De gånger det känns motigt att träna, men jag trots allt övervinner motståndet och faktiskt tränar ändå, de gångerna brukar jag känna mig enormt tacksam i efterhand. Alltså - när det tar emot att bege sig iväg för att träna, så borde jag ha detta i åtanke när jag tar ett beslut. Det mest förnuftiga beslutet är att träna ändå, för i de alldra flesta fall så mår jag bättre i efterhand då än om jag hoppar över träningen.

♥ Jag mår bra av att utmana mig själv! Alltså - när det uppstår situationer som känns jobbiga eller lite för svåra, så borde jag ge mig in i situationen istället för att backa ur eller försöka undvika den. För att varje utmaning resulterar i en lärdom, som jag är tacksam över.

♥ Jag uppskattar enormt mycket när människor i min närhet är förstående. Man behöver inte vara rörande överens om allting, det är mer än okej att ha olika åsikter. Men det är guldvärt för mig när mina medmänniskor är intresserade av att förstå mig och respekterar mina åsikter.


Vad är du tacksam för idag?

Kommentarer
Postat av: emliscious

härligt!! det finns så många bra saker att fokusera på! de negativa är oftast bara detaljer! =)

2010-04-29 @ 10:10:32
URL: http://emliscious.blogspot.com/
Postat av: Anonym

gillar ditt inlägg skarpt!

2010-04-29 @ 10:42:48
URL: http://conler.se
Postat av: Jenny

Tack så mycket för din kommentar, du är alltid så klok!! :)Det är en av anledningarna till att jag älskar att läsa din blogg - den är alltid fylld av fina idéer och positiv energi samtidigt som man får sig en liten tankeställare :)



Så, du har som alltid helt rätt med din kommentar! :) Måltidsersättning ÄR inte hållbart i längden och därför är det ju bra att jag får lära mig att leva hållbart nu. Och som du skrev - jag har ju gjort min kropp en riktig tjänst genom att ta dän den största "farliga" övervikten! Nu har jag en vikt som inte längre är en hälsorisk utan en kropp som sakta behöver stärkas och tränas för att en dag nå sin målvikt :) Jag måste verkligen lära mig att sakta ner... :P

2010-04-29 @ 11:31:44
URL: http://kalorigris.blogg.se/
Postat av: Sofia Werlin - mitt liv med LCHF

SV: jag är supernöjd över att jag tog mig till gymmet idag!

2010-04-29 @ 14:48:52
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Anonym

Japp det hade jag :D

Är allt bra med dig? :)

2010-04-29 @ 15:24:55
URL: http://conler.se
Postat av: Petra

Vad skönt det är att höra att det inte bara är jag som resonerar så om valborg. Fy tusan vad bra vi kommer må på lördag och söndag när alla andra är bakis. Det ska bli intressant att se hur folk mår på jobb på söndag. Det lät super gott med sparrissoppa! Det måste jag prova en dag =)

2010-04-29 @ 23:03:23
URL: http://www.metrobloggen.se/lchfdelux

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback