Ungsbakad vit fisk med äggsås

Med inspiration från DENNA blogg lagade jag receptet jag nu skall presentera för er. Jag improviserade och ändrade dock lite grann, så när jag skriver ner receptet så kommer jag att utgå ifrån hur jag lagade det.

UNGSBAKAD VIT FISK MED ÄGGSÅS
(Ca. 4 portioner)

Fisken:
400-600 gram Vit fisk (...eller så mycket som du tycker är lagom! Jag använde hälleflundrafilé då det var det vi hade i frysen)
25-50 gram Smör
Citron alt. "Citron på flaska"
Dill (Jag använde faktiskt torkad på burk)

Sätt ugnen på 200 grader.
Låt smöret mjukna lite i rumstemperatur. Bland sedan smöret med några droppar citron och lite dill.
Ta fisken och skär upp den i bitar som är cirka 3-5 cm breda och lite längre på längden. Rulla sedan ihopa varje fiskbit i små rullar och placera dem i en ungssäker form. Salta fisken lite lätt. Lägg en klick av det smaksatta smöret på varje fiskbit. Sätt in i ugnen i cirka 15 minuter eller tills fisken ser färdig ut.


Äggsåsen:
1-2 Rödlök
6 Ägg
4 dl Vispgrädde
Smör
Dill
Salt

Koka äggen i 6-7 minuter.
Hacka rödlök och stek den i en kastrull med rikligt med smör.
Häll över grädden och låt koka upp tills den tjocknar.
Hacka äggen i små bitar. Tag av kastrullen från plattan och tillsätt äggen och smaksätt sedan med salt och rikligt med dill.


BETYG PÅ RÄTTEN I HELHET: 4,5/7

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback