Blomkålsmos & Stekt kassler

Sist men inte minst, recept på gårdagens middag!
Det finns en mängd varianter på blomkålsmos, men jag kommer nedan presentera den jag gjorde igår.

BLOMKÅLSMOS OCH STEKT KASSLER
(Ca 4-5 portioner)

Blomkålsmos:
1 stort Blomkålshuvud
2 dl Vispgrädde
50 gram Smör
Salt
Vitpeppar

Skär ner blomkålen i mindre buketter. Värm samtidigt upp grädden i en stor kastrull (gärna med tjock botten). Tillsätt sedan smöret och låt smälta tillsammans med grädden. Häll i blomkålen, salta och peppra. Låt stormkoka i ca. 5-10 minuter under lock. Ta sedan av locket och låt koka till det att nästan all vätska är borta. Rör om då och då så att det inte bränner fast.

(Precis när du häller i blomkålen kan det se ut som att det är helt för lite vätska och att det omöjligt kommer att koka ihop utan att brännas vid. Men det löser sig med tiden, jag lovar!)

Ta av kastrullen från plattan, mixa/vispa sedan allting till en slät mos, t.ex. med elvisp, stavmixer eller matberedare. Smaksätt med mer salt & vitpeppar om det behövs.

Blomkålsmos är enligt mig väldigt gott och kan serveras till massa olika saker, i detta receptet är förslaget stekt kassler.

Stekt Kassler:
Ca. 500 gram Kassler
Smör att steka i

Skiva kasslern i 0,5-1 cm tjocka skivor, stek i lite smör tills de blivit genomvärma och fått lite stekyta.


Betyg: Stark 5,5/7

Kommentarer
Postat av: Sanna

Tjoo! =)

Jag kör på scan´s falukorv.



Energivärde - 1050kJ (260kcal)

Protein - 9g.

Kolhydrat - 4g.

Fett - 23g.



Visst är det gott med blomkålsmos? Nu var det längesen jag åt det, men förut åt vi det väldigt ofta. =)



Kramar!

2010-01-27 @ 20:14:22
URL: http://www.giblogg.se
Postat av: Ida

Hej!

Åh det såg gott ut.. Sådär fint blir inte mitt mos.. mer som en sorglig rinnig hög... ska prova ditt recept tror jag.. ist för att höfta :)

Tack för din kommentar. KUL! Har lagt en länk till din blogg från mej, hoppas det är lugnt annars får du hojta till!

Ha de gött.. Kram

2010-01-27 @ 22:15:05
URL: http://kalas-kulan.blogspot.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback