Kung Markattas Jordnötssmör utan salt

På bilden nedan ser ni Jordnötssmöret som jag använde till jordnötssåsen tidigare idag.
Det heter alltså Kung Markatta och är ekologiskt och fritt från så väl tillsatser, som socker och salt. I innehållsförteckningen finner man endast "Rostade jordnötter".

På min burk står det däremot inte hur många kolhydrater det innehåller. Konstigt, med tanke på att det står fett- och proteininnehåll. Men men..I alla fall har jag gjort lite research på internet och har på flera ställen läst att detta jordnötssmör innehåller 7,6 gram kolhydrater/100 gram. Vilket känns helt okej tycker jag, det är lågt kolhydratinnehåll för att vara jordnötssmör. Samtidigt är det inte en produkt man skall konsumera så mycket av om man håller sig till LCHF-dieten där man äter ganska lite kolhydrater.

Men man kan absolut äta lite av det, någon gång då och då - som t.ex. någon matsked i en sås så som jag hade idag! Jag har även förstått att många använder det som snacks & mellanmål. Det kan då t.ex. ätas någon sked som det är, eller som pålägg på t.ex. Oopsiebröd eller på en grönsaksskiva.


Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback