LCHF-pyttipanna

Den goda middagen jag pratade om tidigare idag var alltså en egenkomponerad pyttipanna.
Jag blev inspirerad av Sanna när jag såg att hon hade gjort pytt på vitkål & köttbullar. Så idag bestämde jag mig för att slänga ihop en pyttipanna på lite olika köttrester vi hade hemma. Såhär blev resultatet...

PYTTIPANNA A LÁ MIG
1/4 - ½ mellanstort Vitkåls-huvud
Nötkött i småbitar (samma kött som jag hade i woken igår)
Sidfläsk
2 Hamburgare (Jag använde halvfabrikat, inte världens bästa men okej kolhydratinnehåll)
1 stor Gul lök
Soja
Salt
Peppar
Smör till stekning

Sätt på ungen på 150 grader.
Grovhacka vitkålen och löken, och stek det sedan i en stor klick smör på medelvärme. Krydda med salt och peppar, tillsätt lite soja. Låt steka tills både löken och kålen känns relativt mjuk. Häll sedan över kålen & löken i en ungsfast form och sätt in den i ugnen för att hålla värmen.
Tärna/Strimla nötköttet och sidfläsket och stek tillsammans. Stek samtidigt upp två hamburgare i en annan stekpanna. När hamburgarna är så gott som färdiga, ta av dem och skiva dem i småbitar. Häll sedan i dem i stekpannan med det andra köttet. Tillsätt även kålen och löken i samma stekpanna om utrymme finns. Blanda runt och låt steka ihopa lite i någon minut.

Jag serverade med ett stekt ägg (nästan ett måste!), några skivor gurka & en klick creme fraiche.


Jag är faktiskt riktigt nöjd med denna rätt. Det blev jättegott och jag tänkte inte ens på att där inte var någon potatis i. Betyg: 6/7 bannemig.

Kommentarer
Postat av: Studentskan

Åh, låter najs! Och inte jättedyrt heller. Måste provas :)

2010-01-18 @ 15:53:02
URL: http://nyttighetermm.blogspot.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback