Pones

Äntligen kommer receptet på de så kallade Ponesen!
Pones är ungefär Scones utan mjöl, men med Pofiber istället. Jag kommer att lägga upp Pofiber under rubriken "Tips på produkter", men jag kan berätta kort om det redan här. Det innehåller förvisso 12 gram kolhydrater/100 gram, MEN det väger väldigt lite (1 dl väger 17 gram) så mängden kolhydrater man får i sig blir trots allt väldigt liten. Men nu till Pones-receptet...

PONES
(Ca. 6 stycken)

5 Ägg
50 gram Smör
0,5 dl Vatten
2 dl Pofiber
1,5 tsk Bakpulver
2-3 kryddmått Brödkryddor
Lite salt

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa äggen ordentligt tillsammans med lite salt (Jag vispar i cirka 3-4 minuter med elvisp). Smält smöret, häll sedan i det och de resterande ingredienserna i äggen, vispa ut till en jämn men fluffig smet. Låt stå och svälla i några minuter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, klicka sedan ut smeten i cirka sex stycken lika stora klickar. Grädda i ugnen i cirka 7-10 minuter till de har fått lite gyllenbrun färg.


Brödkryddor är inget måste i receptet, jag vet att många gör utan. Dock har jag inte testat att göra uan, så jag vet inte hur det smakar, men jag tror jag skall testa nästa omgång för att se hur det smakar. När man har brödkryddor i så sätter det ganska mycket smak, men jag tyckte att det passade utmärkt. Jag vet även att en del t.ex. har grädde istället för vatten osv. Testa dig fram för att se vad som passar just dig bäst!

Servera med valfritt pålägg!
Det är riktigt gott att äta med en rejäl klick smör på när de är nygräddade.


BETYG: Det får nog bannemig bli 6/7
Bästa LCHF-brödet någonsin!

Kommentarer
Postat av: ulla

hej

jag behöver hjälp med en gi fas1,kan du hjälpa mej med de.jag är en slow starter.om du vill en veckomeny

tack på förhand

2010-04-03 @ 10:21:28
Postat av: Lena

Tack för ett bra recept=) Har just provat en,med rökt räkost på..å så gott=))

2010-04-06 @ 12:48:43
URL: http://ellisol.blogspot.com/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback