Små förändringar i hopp om att finna en bra balans

Efter de senaste två viktresultaten, har jag nu bestämt mig för att testa att göra vissa förändringar i kosten. Det kommer inte att handla om några permanenta förändringar, utan jag kommer snarare testa mig fram för att identifiera vad som hindrar mig från att tappa vikt i en lagom takt. Som ni nog redan har förstått så känner jag ingen brådska vad gäller viktminskningen egentligen, det gör inget om det tar sin tid och går nedåt med små steg. Däremot är jag inte helt nöjd med att det går upp och ner så pass mycket som det gör. Ena veckan tappar jag ett kilo, nästa ett halvt sedan plötsligt går jag upp det mesta igen inom loppet av två veckor. Att där blir ett litet plus på vågen någon enstaka gång är inget märkligt och inget som skulle störa mig, men när det visar plus lika ofta som minus så vill jag testa om det går att göra något åt det.

Det finns en mängd faktorer som kan påverka ens vikt, till exempel; Tillfälliga saker som menstration, sjukdom och liknande. Träning, mycket motion kan hjälpa till vid viktminskning och muskelbyggande kan öka ens vikt. Sedan såklart ens matvanor.

Det jag kommer att rikta in mig på till att börja med är det sistnämnda, alltså matvanorna. Under ungefär två veckors tid (lite osäker på exakt tid) kommer jag att testa att helt och hållet undvika nötter och frukt samt dra ner kraftigt på mejeriprodukterna och försöka kompensera upp fetthalten med t.ex. smör istället. Om detta ger ett positivt resultat kommer jag sedan att testa att återinföra mejeriprodukterna igen, stegvis i små mängder och följa utvecklingen. På så sätt kan jag se om det är mejeriprodukterna och dyl. som stoppar upp viktminskningen och testa mig fram hur pass mycket av dessa produkter min kropp klarar av.

För mig personligen är det i det långa loppet ohållbart att äta LCHF-kost helt och hållet utan mejeriprodukter, dock kan jag tänka mig att leva så under en kortare tid, i jakten på att identifiera vad som påverkar min viktminskning i fel riktning. För att sedan återinföra det i lagom mängd igen! Min förhoppning är att hitta en balans där det både känns bra och ger bra resultat.

Skulle detta inte hjälpa, så får jag fundera vidare på vilka andra anledningar det skulle kunna finnas och testa mig fram.

Mitt lilla test blir med start från måndag med tanke på att jag redan har planerat och handlat mat för resten av veckan!

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Vilka sunda funderingar! Kram och pepp

2010-03-11 @ 21:18:22
URL: http://www.mia-caramia.blogspot.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback