Stuvad Vitkål

Detta recept kom till lite genom improvisation igår, men jag är nöjd med det!

STUVAD VITKÅL
Ca. 500 gram Vitkål
3 dl Grädde
100 gram Philadelphia Ost
Salt
Vitpeppar
(Smör)

Skiva vitkålen i bitar/strimlor (storleken har mindre betydelse). Lägg det sedan i en kastrull och fylla upp med vatten + salt, låt koka upp och koka i cirka 10 minuter.

Häll i grädden (+ ev en klick smör) i en annan kastrull och låt koka till den har tjocknat lite. Tillsätt sedan philadelphian och låt koka samman till en krämig stuvning. Krydda med salt & vitpeppar.

När vitkålen är färdigkokad så häller du av vattnet (låt vattnet rinna av ordentligt an
nars blir stuvningen lätt rinnig när du blandar samman det sen märkte jag). Häll tillbaka vitkålen i kastrullen, häll över stuvningen och låt detta koka samman lite under några minuter. Smaka av med salt & peppar tills du är nöjd med smaken!

Servera som tillbehör till t.ex. falukorv, fläsk, kassler eller vad du önskar.
Som ni ser på bilden nedan åt vi kassler till.


Betyg: 5,5/7
(I en fullständig maträtt så att säga kan betyget nog bli ännu högre)
Perfekt substitut för stuvade makaroner till exempel!


Kommentarer
Postat av: bacardy

Tack för din kommentar! Jag valde ngr som innehåller naturliga ämnen såsom grönt te och hallon. Valde ett par utan koffein. Jag är rätt medveten om vad som är "rätt" för ett välbefinnande och ganska sund av mig.. egentligen. Men nu ska jag ändå prova någonting nytt, någonting som jag alltid sett som väldigt ohälsosamt tidigare. Men jag tycker att jag behöver den där knuffen just nu. Så vi får se hur det går... =)



Ha de fint! =)

2010-03-02 @ 17:54:20
URL: http://bacardy.blogg.se/
Postat av: Lena

Hittade hit via Airams Blogg och måste bara skriva att du har en kanonfin blogg!! Man blir väldigt inspirerad och får många bra tips=)Själv bloggar jag inte om min LCHF-resa,men jag håller definitivt med dig om att det märks att det händer grejer med kroppen!=) Hit kommer jag tillbaka! //Lena

2010-03-02 @ 18:13:31
URL: http://ellisol.blogspot.com/
Postat av: lovisa

jaha ókej vad skönt!:) jadu. jag tränar 4-5 dagar på gymmet i veckan, jag varierar med att ena dagen träna ex, biceps,triceps,axlar + kondition och andra dagen träna mage,ben + kondition. :) vad kul att du lägger in recept på maträtter förresten, men jag förstår inte den här äggmjölk/kaffe grejen? det verkar gott men jag fattar inte! haha

2010-03-02 @ 19:27:35
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Victor

Varför stannar skalan på högst 7?

2010-03-02 @ 20:49:50
URL: http://vipee.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback