Tacopaj

Här kommer äntligen receptet på Tacopajen vi åt förra helgen.
Receptet hittade jag i DENNA trevliga blogg. Dock gjorde jag lite förändringar vad gäller pajskalet, så här kommer min version av det hela.

TACOPAJ
(4 portioner)

Botten (Oopsieversion):
3 Ägg (Delade i vitor och gulor)
Lite salt
100 gram Philadelphia ost
½ msk Fiberhusk
1-2 tsk Linfrökross (Om jag inte minns fel)

Fyllning:
400-500 gram Köttfärs
1 påse Tacokrydda (Såklart ännu bättre om man gör egen!)
1 Liten burk Creme fraiche
Några matskedar Tacosås
2 dl Riven ost

Börja med att göra bottnen till pajen;
Sätt ugnen på 200 grader.
Kläck äggen och lägg äggvitorna i en skål och äggulorna i en annan skål.
Vispa äggvitorna tillsammans med lite salt med elvisp till de är riktigt hårt & torrt skum (cirka 3-4 minuter).
Vispa sedan ihop äggulorna med philadelphia, fiberhusk & krossade linfrö.
Efter det skall du försiktigt vända ihop vitorna med den andra smeten.

Ta fram en plåt och lägg ut bakplåtspapper, sedan smetar du ut smeten i ungefär den form och storlek som pajformen du tänker göra pajen i har. Sätt in i ugnen i ca. 10 minuter.
Ta sedan ut det ur ugnen och placera oopsiepajbotten i din pajform. Det kan vara svårt att lyfta av pajbotnen från bakplåtspappret, men det går alldeles utmärkt att bara klippa av det överflödiga bakplåtspappret och placera bottnen inkl. bakplåtspapper i pajformen.

Bryn köttfärsen tillsammans med tacokryddan. Bred sedan ut den färdiga färsen på pajbottnen. Bred över creme fraichen, häll på ost och klicka ut lite tacosås. Sätt in i ugnen i ytterligare 10-15 minuter.


Servera gärna med guacamole och/eller gräddfil.



BETYG: 6,5/7
Riktigt supergott!
Farligt gott på så sätt att man inte vill sluta äta.

Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback