Krämig lax- & baconsås med squashetti

Detta recept är nog inte helt främmande för alla, ni kommer kanske att känna igen det ifrån blogg.se's första sida. Bloggen "Get it on" hamnade nämligen på första sidan med det recept som jag nu kommer att presentera. Jag har dock lchf-anpassat receptet och kommer här att skriva ner min version.

KRÄMIG LAX- & BACONSÅS MED SQUASHETTI
(4 portioner)

2 Squash
4 portionsbitar/filéer Lax
1 paket Bacon
3 dl Grädde
4 msk Creme fraiche
½ dl Vitt vin (Hade ej vin hemma, så tog vatten med en liten skvätt vitvinsvinäger & lite citron i, fungerade, men akta så att det inte blir beskt!)
2 vitlöksklyftor
Santa maria chili/lime
Citronpeppar
Persilja
Salt
Peppar
Smör

Börja med att hyvla squashen i spaghettiliknande form, med t.ex. en potatisskalare eller osthyvel.
Skär laxen i kuber och stek de sedan i en klick smör i stekpannan, krydda med salt, peppar, citronpeppar & santa marias chili/lime och låt stekas till de fått fin färg.
Knaperstek baconet.
Fräs squashen hastigt i en klick smör i en kastrull, fylla sedan upp med vatten och låt koka upp och koka i cirka 3 minuter, häll sedan över i ett durkslag och låt rinna av väl, rör ev. i lite smör.
Tag fram en ny kastrull som rymmer alla ingredienser, hacka vitlöken och låt den koka i kastrullen tillsammans med grädden och vinet, låt koka i cirka 5 minuter. Tillsätt creme fraiche och smaka av med salt & peppar.

Sedan smular du ner baconet i bitar, rör i squashettin och laxkuberna försiktigt i såsen. Låt allt bli varmt och koka samman lite. Krydda med persilja och ev. mer kryddor om det behövs. (Kryddorna kan man såklart ersätta med andra kryddor om man önskar!)



BETYG: 5,5/7
Mycket gott & fräscht!
Portionerna kändes dock lite små vid första anblick, men jag blev mätt ändå!

Kommentarer
Postat av: E M S Y

hehe ja ;D

2010-03-03 @ 20:58:40
URL: http://whatabeautifulworld.blogg.se/
Postat av: sara - makeupmylife

sv: ja eller hur! :D men jättelätt! kolla in min tutorial som jag lägger upp nu! =D

2010-03-03 @ 21:09:04
URL: http://saranilsssoon.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh, jag blir så himla hungrig när jag är inne på din blogg! Det där låter helt galet gott!

Blir nog ngt liknande till middag! :)

2010-03-04 @ 17:19:43
URL: http://ingapauser.blogg.se/
Postat av: emma

gott det såg ut:)

2010-03-04 @ 20:47:00
URL: http://styleby.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback